Ahad, 28 November 2010

MASYARAKAT TATANA SAMBUT TAHUN BARU CINA

Seorang ahli keluarga masyarakat Tatana mengadakan upacara sembahyang di rumah pada sambutan Tahun Baru Cina.

Acara menyusun kertas sembahyang di dalam nyiru yang akan dibakar selepas upacara sembahyang di rumah selesai.

Kertas sembahyang biasanya akan dibakar di kawasan halaman rumah.

Suku kaum Kadazandusun Tatana di Kuala Penyu mungkin merupakan masyarakat yang unik di Sabah kerana kaum ini selain yang beragama Kristian akan merayakan Hari Natal atau Krismas dan yang beragama Islam akan merayakan perayaan Hari Raya Aidilftri dan Aidil Adha, yang tidak mempunyai anutan agama atau pagan akan menyambut perayaan Tahun Baru Cina pada musim sambutan perayaan itu bersama-sama dengan masyarakat Cina setiap tahun.

Ini menjadikan suku kaum ini dianggap unik disebabkan mereka turut merayakan perayaan Tahun Baru Cina yang lazimnya hanya dirayakan oleh masyarakat Tionghua yang beragama Buddha.

Biasanya perayaan Tahun Baru Cina akan disambut pada setiap awal tahun antara penghujung Januari atau pada awal Februari.

Sambutan perayaan ini yang diwarisi sejak turun-temurun dan masih lagi menjadi amalan suku kaum Tatana sehingga sekarang.

Ramai berpendapat bahawa ini menjadikan satu kelainan bagi suku kaum Kadazandusun Tatana kerana kaum-kaum lain yang bukan berketurunan Tionghua tidak pernah menyambut perayaan Tahun Baru Cina.

Bagi masyarakat Kadazandusun Tatana menyambut perayaan Tahun Baru Cina ini adalah suatu kemestian kepada mereka malah ia telah menjadi amalan dan akan berterusan sehinggalah mereka beralih menganuti mana-mana agama yang sesuai dengan diri mereka.

Sebagaimana lazimnya, pada hari pertama sambutan, suku kaum ini akan mengadakan upacara sembahyang pada sebelah pagi di rumah, yang kemudian disusuli dengan upacara sembahyang di tokong.

Bagi mereka yang tidak mempunyai tokong berhampiran di kawasan mereka, mereka hanya akan mengadakan upacara sembahyang di rumah.

Pada hari kedua perayaan, ia merupakan masa untuk mengunjungi atau menziarahi rumah keluarga terdekat, rakan-rakan, sahabat handai sehingga pada hari ketiga perayaan.

Sambutan hari pertama hingga hari ketiga dianggap penting. Bagaimanapun, pada hari berikutnya, amalan kunjung-mengunjung masih boleh dilakukan. Pengunjung atau tetamu akan dihidangkan dengan minuman dan jamuan makanan mengikut kemampuan tuan rumah.

Bermula dari hari pertama hingga ketujuh, mengikut kepercayaan, penghuni rumah dilarang untuk melakukan kerja-kerja harian seperti menyapu rumah kerana dipercayai ia boleh mendatangkan sial kepada mereka.

Sejauh mana kebenarannya tidak dapat dipastikan kerana masyarakat terbabit tidak pernah mempersoalkan kesahihannya. Apa yang mereka lakukan itu lebih kepada mematuhi peraturan tersebut tanpa banyak dalih.

Ada pendapat menyebut bahawa masyarakat Tatana terutamanya yang tidak beragama merayakan sambutan Tahun Baru Cina kerana pengaruh masyarakat Cina yang sejarah awalnya datang ke daerah Kuala Penyu pada zaman dahulu, yang secara kebetulan masih ramai daripada kalangan masyarakat ini belum terdedah kepada kehidupan beragama.

Masyarakat ini biasanya menduduki kawasan pekan dan kawasan tebing sungai, yang digunakan sebagai penempatan dan laluan perdagangan dan sebab itu mereka begitu terdedah dengan budaya hidup yang di bawa masyarakat Cina.

Berdasarkan kesan tinggalan sejarah di daerah ini ternyata masyarakat Cina ini mudah mempengaruhi kehidupan masyarakat tempatan kerana kelebihan mereka sebagai peniaga atau pedagang. Justeru, budaya dan cara hidup serta kepercayaan mereka dengan sendirinya menjadi ikutan sesetengah masyarakat tempatan terutama yang tidak menganuti seberang kepercayaan dan agama.

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Tan Sri Bernard Dompok pernah menyatakan keterujaan dengan kehidupan masyarakat Tatana yang banyak dipengaruhi elemen kaum Cina sehinggakan ada di antara segelintir kaum ini bangga merayakan perayaan Tahun Baru Cina.

“Saya fikir ini menjadikan satu keunikan bagi masyarakat Tatana kerana ia tidak berlaku di tempat-tempat lain di Sabah. Ia istimewa dan sungguh unik,” katanya.

Malah, menteri berkenaan telah mencuba sendiri untuk merasai bagaimana keseronokan konsep kunjung-mengunjung atau dipanggil mongkoyou dalam bahasa Tatana, sempena Tahun Baru Cina mengikut amalan kaum ini.

Saya masih ingat di zaman kanak-kanak saya, bagaimana datuk-nenek saya yang turut menyambut perayaan itu membuat persiapan sekurang-kurangnya seminggu sebelum perayaan bagi memastikan suasana kemeriahan sambutan Tahun Baru Cina.

Selain membeli barang-barang keperluan untuk perayaan itu lebih awal, mereka juga sentiasa berusaha menyediakan pakaian baru terutama kepada cucu-cucu mereka pada ketika itu.

Bagi kanak-kanak pula, duit angpow dan mercun adalah sesuatu yang amat menyeronokkan mereka kerana kedua-duanya sememang amat bermakna yang mencerminkan kemeriahan sebenar perayaan itu.

Bagaimanapun keseronokan bermain mercun pada masa silam ketika musim perayaan Tahun Baru Cina tentulah tidak lagi dapat dirasai pada masa sekarang berikutan pengharaman oleh kerajaan mengenainya.

3 ulasan:

  1. tahniah atas usaha saudara mengpungkan story2 daerah kuala penyu (kp)... diharapkan saudara dpt ilham membangunkan kp melalui medium penulisan dan penceritaan secara berterusan.

    BalasPadam
  2. Hi..sya clyerissa joanis pelajar IPT..sya ingin meminta izin dgn penulis utk mengambil serba sedikit mklumat dripd tulisan kmu utk mnjadi isi d tugasan sya..tpi sya memerlukn nama kmu sebagai rujukan sya..boleh kh tu

    BalasPadam