Khamis, 23 Disember 2010

DATUK JUHAR TYT SABAH YANG BARU

Datuk Juhar Mahiruddin menerima surat cara pelantikan sebagai Yang Dipertua Negeri Sabah yang ke-10 daripada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin di Istana Negara.

BUAL...Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak (kanan) berbual dengan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman dan Datuk Juhar Mahiruddin (tengah).


Bekas Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun) Sabah, Datuk Juhar Mahiruddin, 57, telah dilantik sebagai Yang Dipertua Negeri Sabah yang baru, menggantikan Tun Ahmadshah Abdullah yang tamat tempoh perkhidmatan pada 31 Disember ini.

Juhar, seorang lulusan undang-undang dan bekas majistret menerima surat cara pelantikan yang disampaikan Yang diPertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin di Bilik Singgahsana Kecil, Istana Negara di Kuala Lumpur pada Rabu lepas.

Sebelum ini, Juhar adalah seorang ahli politik yang terlibat dengan Parti Akar, Usno dan Umno dan antara pemimpin negeri ini yang turut terlibat dalam rundingan Usno yang memberi laluan kemasukan Umno ke Sabah pada tahun 1991.

Atas pembabitan dalam politik, beliau pernah menjadi Anggota Parlimen kawasan Kinabatangan dari 1990 hingga 1999, menjadi Ketua Umno Bahagian Batu Sapi dari 2003 hingga 2008 serta pernah memegang jawatan sebagai Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat (1990-1999).

Mengulas pelantikan TYT yang baru itu, Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman berkata, kerajaan negeri pimpinannya dan seluruh rakyat Sabah menjunjung kasih di atas limpah perkenan Seri Paduka melantik Juhar sebagai Yang Dipertua Negeri yang ke-10.

Katanya, kerajaan negeri juga merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Perdana Menteri atas sokongan bagi pelantikan tersebut.

Selain itu, katanya, kerajaan negeri serta rakyat Sabah turut mengucapkan syabas dan tahniah kepada Juhar kerana pelantikan sebagai TYT Sabah yang baru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan