Khamis, 16 Disember 2010

SK LIKAS CATAT KEJAYAAN SEPANJANG 2010

Barisan pemain SK Likas yang beraksi dalam Karnival Futsal Antara Juara-Juara.

Pemain SK Likas bersama trofi, medal, sijil dan wang tunai yang dimenangi dalam karnival futsal.

Pasukan SK Likas meraih kejayaan dalam beberapa siri kejohanan bolasepak peringkat Kota Kinabalu sepanjang tahun ini dan kejayaan terkini sebelum melabuhkan tirai 2010 ialah memenangi naib juara Piala Bola di Karnival Futsal Antara Juara-Juara Bawah umur 12 Tahun yang berakhir di Stadium Likas, baru-baru ini.

Sebelum ini, pada awal tahun, SK Likas Berjaya menduduki naib juara Kejohanan Bolasepak Bawah 12 Tahun Peringkat MSSD Kota Kinabalu sekali gus diisytiharkan sebagai pasukan terbaik dalam kejohanan tersebut.

Dalam Karnival Futsal Bawah 12 Tahun Peringkat Kota Kinabalu yang berlangsung di Stadium Likas pada pertengahan tahun, SK Likas B muncul sebagai juara Piala Bola carnival dua hari itu selain SK Likas A menduduki naib juara bagi kategori Piala Kejohanan.

Sebelum itu, SK Likas, antara pasukan sekolah biasa yang digeruni pasukan lawan memenangi tempat keempat dalam Karnival Futsal Bawah 12 Tahun Milo Hidup Bola di Kota Kinabalu yang disertai kira-kira 40 pasukan dari sekitar Pantai Barat.

Dalam Liga Bolasepak Kota Kinabalu Bawah 12 Tahun Grace One anjuran Borneo Sport and Adventure Holidays yang baru sahaja berakhir November lepas, SK Likas menduduki tempat ketiga dibelakang Tunas Asas Bolasepak (TABS) Safa Bandaraya dan Tuaran FDP. SK Likas, satu-satunya pasukan sekolah yang berjaya memberi saingan dengan menempatkan diri mereka dalam senarai tiga pasukan teratas dalam liga tersebut.

Lanjutan daripada liga yang dikendalikan oleh bekas pemain import Sabah, Scott Ollerenshaw, enam pemain SK Likas terpilih mewakili pasukan KK Rovers dan seorang lagi, Hizaz Lokman atau lebih dikenali dengan panggilan Kaka terpilih mewakili pasukan KK United di mana kedua-dua pasukan ini bertanding dalam Kejohanan Bolasepak Piala Borneo 2010 yang berlangsung di Stadium Likas dan Stadium Universiti Malaysia Sabah (UMS).

Piala Borneo yang disertai pasukan dari luar negara seperti Australia, Jepun selain pasukan tempatan dijuarai pasukan KK United.

Prestasi SK Likas dalam kejohanan-kejohanan yang disertainya membolehkan pasukan sekolah ini, yang bukan pun berstatus sekolah sukan sentiasa menjadi perhatian pasukan-pasukan sekolah dari seluruh negeri. Ini juga menjadikan SK Likas diminati oleh pasukan sekolah lain terutama di sekitar Kota Kinabalu untuk mengadakan perlawanan persahabatan dengan pasukan mereka.

Dan yang menariknya, daripada puluhan perlawanan persahabatan yang dihadapi pasukan SK Likas itu sama ada diadakan di padang sendiri mahu pun di luar, kesemuanya telah mereka menangi dengan sebahagian besarnya dengan jumlah jaringan yang besar.

“SK Likas mampu mengecapi kejayaan ini kerana semua pemain menunjukkan komitmen, disiplin yang baik dan mereka benar-benar menghayati permainan bolasepak itu serta menggunakan skil dan kemahiran mereka di tengah padang,” kata jurulatihnya, Norsi Haji Sabtari.

Guru ini juga merupakan nadi utama pengurusan pasukan sekolah berkenaan dengan melakukan penyediaan pemain-pemain bermula dari tahun tiga hingga enam dan ini membolehkan SK Likas tidak pernah ketandusan pemain setiap tahun.

Menurut beliau, pihaknya mengenal pasti bakat pemain-pemain menerusi pertandingan antara kelas dan kemudian mengumpul mereka untuk menjalani latihan bersama pemain lain terutama yang sudah berada di tahun enam.

“Jangan hairan pasukan utama SK Likas menggandingkan pemain-pemain dari tahun tiga hingga enam dan mereka tidak gentar menghadapi lawan, yang biasanya hanya menurunkan pemain di tahun enam sahaja,” katanya.

Bekas jurulatih Sabah di era lewat tahun 70-an dan awal 80-an, Stanley Chew mengakui bakat dan potensi pemain kanak-kanak yang dimiliki SK Likas.

Katanya, sekolah ini mempunyai pemain yang baik dan mereka ini seharusnya mendapat perhatian agar potensi mereka tidak akan lenyap selepas mereka melangkah ke tingkatan satu.

“Secara peribadi, saya tidak keberatan dan bersedia membantu serta memberi pandangan supaya bakat pemain-pemain muda sekolah ini tidak sia-sia begitu sahaja,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan