Jumaat, 14 Januari 2011

KENAPA SAYA RELA JADI NOMBOR TIGA?

LOKMAN...jawatan bukan segala-galanya.

Ramai rakan-rakan baik dalam parti sendiri, Upko Bahagian Beaufort mahu pun rakan-rakan seperjuangan dalam komponen Barisan Nasional bertanya, kenapa saya memberi laluan kepada orang lain dan sanggup menjadi orang nombor tiga dalam parti di bahagian daripada nombor dua sebelum ini.

Atau dalam bahasa yang lebih mudah daripada memegang jawatan timbalan ketua bahagian menjadi naib ketua bahagian satu walaupun belum diadakan sebarang pemilihan dalam parti di bahagian ini.

Saya memenangi jawatan Timbalan Ketua Upko Bahagian Kuala Penyu tanpa bertanding pada pemilihan parti pada 2004 selepas tiga calon lain gagal mendapat pencalonan yang mencukupi bagi melayakkan diri untuk bertanding.

Secara kebetulan ketua bahagian, Datuk Wences Angang juga telah mengekalkan jawatan beliau selepas menang tanpa bertanding bagi jawatan tersebut.

Apabila Majlis Tertinggi Upko memutuskan untuk kembali menggunakan bahagian mengikut kawasan Parlimen berbanding mengikut kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Penyu sebelum ini pada tahun lalu (2010), ketua bahagian, Datuk Wences Angang memberi pandangan supaya saya secara sukarela memberi laluan jawatan timbalan ketua bahagian kepada Adun Kuala Penyu yang baru, John Teo Mau Sing, yang sebelum ini memegang jawatan sebagai penolong bendahari bahagian.

Memikirkan bahawa jawatan bukanlah segala-galanya, saya tanpa dalih menyatakan persetujuan terhadap cadangan ketua bahagian itu.

"Kalau itu yang terbaik pada pandangan Datuk, secara peribadi ia tidak menjadi masalah besar kepada saya kerana pada saya, jawatan bukanlah segala-galanya. Pada saya tanpa jawatan dalam bahagian sekalipun, saya masih boleh menyumbang tenaga dan memberi kerjasama untuk kebaikan BN di kawasan Parlimen Beaufort dan DUN Kuala Penyu," saya memberi maklum balas terhadap cadangan ketua bahagian.

Ekoran daripada itu, Datuk Wences menjelaskan bahawa dengan persetujuan itu, saya akan diletakkan sebagai naib ketua bahagian 1 atau dalam istilah lain, orang nombor tiga dalam bahagian.

Situasi ini bukanlah satu masalah besar kepada saya kerana ini sebahagian pengorbanan kita kepada parti dan BN. Malah saya pernah memberitahu ketua bahagian bahawa jika beliau tidak menyenaraikan saya pun dalam bahagian, ia tidak menjadi masalah kepada saya walaupun ketua bahagian kurang bersetuju dengan apa yang saya perkatakan itu.

Apa pun saya tetap berterima kasih kepada ketua bahagian dan kepimpinan tertinggi Upko termasuk Presiden, Tan Sri Bernard Dompok dan semua ahli majlis tertinggi kerana penyusunan semula penaja Upko Bahagian Beaufort masih memberi peluang kepada saya memegang jawatan sebagai orang nombor tiga.

Kerana kedudukan itu juga membolehkan saya terus menganggotai Jawatankuasa BN Bahagian Beaufort yang dipengerusikan oleh Anggota Parlimen Beaufort yang juga Ketua Umno Bahagian Beaufort, Datuk Seri Panglima Lajim Haji Ukin.

Tiga lagi wakil Upko bahagian yang menganggotai jawatankuasa itu ialah Datuk Wences Angang , setiausaha bahagian, David Etin dan Adun Kuala Penyu, John Teo Mau Sing yang secara automatik menjadi anggota atas kapasiti sebagai wakil rakyat.

Pada saya pembabitan dalam jawatankuasa BN Bahagian Beaufort cukup bermakna kerana bukan sahaja boleh turut berkongsi idea bagi memperkasa gerak kerja BN khususnya di bahagian Beaufort malah ia turut memberi banyak pengalaman hasil pendedahan yang dilalui bersama dengan anggota-anggota jawatankuasa yang lain.

Ini sangat penting bagi pemimpin-pemimpin komponen BN khususnya dalam merangka strategi dan persediaan bagi menghadapi sebarang pilihan raya yang diadakan pada masa akan datang.


1 ulasan:

  1. Pengorbanan sejati dari seorang pemimpin berwibawa.
    Orang lain hidup-hidup menjatuhkan kawan, mati-mati menewaskan lawan.

    BalasPadam