Jumaat, 14 Januari 2011

SALLEH SPEAKER DUN SABAH YANG BARU

SALLEH...Speaker DUN Sabah yang baru.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, Datuk Salleh Tun Said dilantik sebagai Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah yang baru dan akan mengangkat sumpah bagi memegang jawatan itu pada Isnin ini.

Salleh, 53, yang juga bekas Ketua Menteri menggantikan Datuk Seri Juhar Haji Mahiruddin yang dilantik sebagai Yang Dipertua Negeri yang ke-10, baru-baru ini.

Sebelum ini, Salleh juga merupakan Penasihat Sains kepada Ketua Menteri, satu jawatan yang bertaraf menteri.

Pelantikan beliau sebagai Speaker yang baru diumumkan Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman, dan berkata bahawa Yang Dipertua Negeri telah memperkenan pelantikan tersebut.

Menurut Musa, beliau telah memaklumkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai pelantikan itu dan Perdana Menteri telah bersetuju mengenainya.

Menjelaskan lebih lanjut mengenai pelantikan itu, Ketua Menteri, berkata ia dibuat berdasarkan pengalaman luas yang dimiliki Salleh.

"Kita mahu lantik Speaker yang mempunyai pengalaman luas kerana jawatan itu penting dalam mengendalikan persidangan dewan," katanya.

Dengan pengumuman pelantikan itu telah mengakhiri teka-teki sebelum ini mengenai siapa individu yang akan diberi kepercayaan mengisi kekosongan jawatan tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan