Selasa, 18 Januari 2011

SERIUS TANGANI KES BUANG BAYI, KATA MUSLIATI

MUSLIATI...masalah buang bayi kritikal.

Pergerakan Puteri Umno Sabah meminta pihak berkuasa supaya mengambil tindakan yang lebih serius terhadap usaha menangani isu pembuangan bayi yang semakin berleluasa di negeri ini kebelakangan ini.

Ketuanya, Musliati Moslimin, berkata lima kes pembuangan bayi yang dilaporkan sejak 1 Januari lepas di Sabah sahaja menggambarkan masalah itu kini ditahap kritikal dan ia memerlukan penggemblengan tenaga daripada semua pihak.

Katanya, pihaknya sangat sedih dengan keadaan yang berlaku kerana walaupun banyak pihak yang bercakap mengenai kes seumpama ini termasuk hebahan di media massa namun kes pembuangan bayi ini masih terus berlaku sehingga hampir setiap hari.

“Sebab itu, kita mendesak pihak yang bertanggungjawab agar melaksanakan program yang mampu membasmi masalah ini dengan lebih berkesan dan bukan sekadar dilakukan seperti melepas batuk ditangga sahaja.

Lima kes itu membabitkan penemuan mayat bayi di Gayang, Tuaran, dua janin di Pusat Commercial Salut, satu janin ditemui terapung di laut berhampiran Kampung Sing Kee di Tanah Merah, Sandakan dan satu janin di kawasan Taman Perumahan Che Mei, Lido di Penampang.

Musliati berkata, masalah itu semakin kritikal dan menuntut semua pihak memberi sumbangan bagi mencari jalan terbaik untuk menyelesaikannya.

Menurutnya, tanggungjawab pencegahan pembuangan bayi bukan sekadar harus dipikul oleh kerajaan semata-mata tetapi juga masyarakat keseluruhan yang boleh memainkan peranan dengan memantau aktiviti di kawasan masing-masing.

“Kita tidak boleh jangka bila dan di mana pihak yang tidak bertanggungjawab akan berbuat demikian,” kata Musliati.

Ketua Puteri Umno Sabah itu meluahkan rasa bimbang bahawa gejala itu akan membawa imej negatif terhadap Malaysia sebagai sebuah negara Islam jika ia tidak ditangani.

Beliau turut menyambut baik tindakan kerajaan menjadikan kes pembuangan bayi disiasat sebagai kes membunuh dan menyifatkannya sebagai suatu keputusan yang sangat wajar dan tepat pada masanya.

“Ini mustahak supaya isu ini tidak menjadi satu budaya dalam masyarakat kerana perbuatan itu bukan sahaja amat hina malah ia melibatkan dosa besar,” tegasnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan