Isnin, 16 Mei 2011

SAMBUTAN TADAU KAAMATAN UPKO 2011

Tan Sri Bernard Dompok bersama barisan kepimpinan Upko menyambut ketibaan Datuk Seri Musa Aman ke rumah terbuka Tadau Kaamatan Upko di Dewan Masyarakat Menggatal.


Tan Sri Bernard bercakap kepada pemberita RTM pada sambutan perayaan itu.

Tan Sri Bernard memotong makan tradisi suku kaum Murut yang dibungkus dengan daun.

YB Justine Guka, Adun Bingkor (kanan) bersama Naib Ketua Bahagian Upko Beaufort, Lokman Sunggim pada sambutan Tadau Kaamatan Upko 2011 di Menggatal.

Sebagaimana kebiasaannya, Pertubuhan Kebangsaan Pasok Momogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) akan mengadakan sambutan perayaan Tadau Kaamatan setiap tahun.

Sambutan ini diadakan di daerah-daerah di seluruh negeri ini secara bergilir mengikut ketetapan yang diputuskan oleh pihak penganjur.


Tahun ini, sambutan perayaan itu berpusat di Dewan Masyarakat Menggatal.


Antara tetamu kehormat yang menghadiri rumah terbuka sempena pesta itu ialah Yang Dipertua Negeri, Tun Juhar Mahiruddin dan Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman.

Presiden Upko, Tan Sri Bernard Dompok mengetuai barisan kepimpinan tertinggi parti itu menyambut ketibaan kedua-dua tetamu kehormat tersebut.


Pelbagai program menarik disusun bagi memeriahkan perayaan itu termasuk acara kemuncaknya pertandingan Unduk Ngadau (ratu cantik) selain pertandingan makanan tradisi, pertandingan orang kuat serta pertunjukkan oleh orang-orang kuat di Sabah, salah satu acara yang mendapat sambutan hangat orang ramai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan