Selasa, 5 Julai 2011

PM SANGGUP DUDUK DI JALAN RAYA KERANA RAKYAT

SESAK...Najib di tengah-tengah kesesakan orang ramai ketika melakukan walkabout di Inanam.

TANDA KENANGAN...Najib menerima cenderahati yang disampaikan Ketua Umno Bahagian Sepanggar, Datuk Jumat Idris sambil diperhatikan Hajjah Zaiton Datuk Kassim.

Najib dan Musa menunjukkan isyarat 1Malaysia bersama dengan gadis-gadis suku kaum Murut semasa melawat Kemabong.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak merupakan seorang pemimpin yang sentiasa berusaha untuk mendekati rakyat setiap masa luangnya bagi mengetahui dan menyelami sendiri sebarang permasalahan yang mereka hadapi.

Sejajar dengan amalan turun padang ke setiap pelosok tempat melalui pendekatan walkabout atau tinjauan mesra khususnya di tempat awam baik di bandar-bandar besar mahu pun pekan di seluruh negara membolehkan Perdana Menteri bukan sahaja dianggap berjiwa rakyat malah sekali gus dapat menyelami sebarang masalah dihadapi rakyat.

Memang jarang seorang pemimpin yang sanggup turun padang berjalan kaki meninjau kawasan pasar, gerai, warung, lorong kaki lima kedai selain menemui pemandu teksi dan sebagainya. Namun itulah yang dilakukan Datuk Seri Najib selepas mengambil alih jawatan nombor satu negara itu daripada Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi.

Beliau bertekad untuk mengubah pendekatan kerajaan sesuai dengan aspirasi rakyat masa kini. Dengan itu, pelbagai kaedah dan pendekatan dilaksanakan seperti transformasi dalam kerajaan, transformasi ekonomi, politik , memperkenalkan gagasan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan Pencapaian Diiutamakan serta konsep turun padang melalui tinjauan mesra di seluruh negara.

Baru-baru ini, Perdana Menteri melakukan tinjauan mesra dan menemui rakyat di Inanam, sebuah pekan yang sedang berkembang pesat dan sememangnya mendapat sambutan yang amat memberangsangkan dengan kehadiran ribuan penduduk.

Ketika memberi ucapan ringkas di luar Restoran Taufik yang sesak dengan orang ramai, Najib, berkata beliau sanggup duduk di luar restoran itu kerana ingin menemui rakyat.

“Saya sanggup duduk di luar kedai ini kerana ingin menemui saudara-saudari semua. Kalau duduk di jalan raya sekali pun tak apa kerana semata-mata untuk rakyat,” kata Perdana Menteri.

Beliau yang juga Pengerusi BN Pusat dan Presiden Umno, berkata beliau turun padang untuk bertemu rakyat kerana ingin menyelami sendiri denyut nadi mereka dan mahu menyelesaikan permasalahan yang mereka hadapi.

“Saya sangat gembira kerana dapat menemui anda semua dalam program ini dan kita akan cuba berusaha menyelesaikan sebarang permasalahan rakyat,” katanya sambil mengumumkan peruntukan sejumlah RM2 juta bagi pembinaan sebuah dewan baru di pekan Inanam.

Mengenai permintaan untuk peruntukan jalan raya, Najib berkata "yang ini saya nak teliti dulu".

Perdana Menteri berkata, kehadiran yang begitu ramai ini membuktikan sokongan rakyat terhadap kerajaan dan sokongan seperti ini diperlukan oleh BN pada pilihan raya umum nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan