Sabtu, 7 Januari 2012

DR JEFFREY KETUAI STAR DI SABAH

DR JEFFREY...Star tampilkan calon golongan muda di Sabah.

Pengerusi United Borneo Front (UBF), Datuk Dr Jeffrey G. Kitingan kembali ke gelanggang politik dengan mengetuai Parti Reformasi Negeri (Star) bagi Sabah yang pelancarannya dilakukan Jumaat lepas, bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Star, parti yang diasaskan oleh Dr Patau Rubis adalah berpangkalan di Sarawak dan mendakwa memiliki keahlian 60,000 orang di Sabah ketika ini.

Dr Jeffrey, adik kepada Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan yang juga Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) sebelum ini bergiat aktif dalam UBF, sebuah NGO selepas meletakkan jawatan sebagai Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) beberapa tahun lalu.

Pelancaran Star diadakan di Dewan Hongkod Koisaan di Penampang dekat sini disaksikan Dr Patau, Presiden Star, Dr Dripin Anak Sakoi dan turut dihadiri pemimpin parti-parti pembangkang lain yang menganggotai Pakatan Borneo Bersatu (UBA).

Dr Jeffrey dalam ucapannya berkata, beliau memutuskan untuk menyertai Star kerana ia sebuah parti politik yang berpangkalan di Borneo dan mereka berada dalam UBF untuk mempromosikan Agenda Borneo dan gagasan yang diperjuang UBA untuk menggalakkan dan melindungi kepentingan dan kebimbangan bersama rakyat Sabah dan Sarawak.

Katanya, ini termasuk Perkara 20/18, sumber minyak, pembahagian hasil pendapatan dan hak populasi orang asal.

Beliau turut menyentuh mengenai kepentingan perpaduan sebagai cara yang lebih baik untuk mempromosikan perjuangan bersama.

"Sudah sampai masanya bagi Sabah dan Sarawak meneliti perlunya penubuhan sebuah pakatan politik yang strategik disebabkan oleh senario politik semasa di mana Semenanjung terbahagi 50/50 di antara kerajaan Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR)," dakwanya.

Dr Jeffrey juga kemudian menyatakan bahawa parti itu akan meletakkan calon yang kebanyakannya golongan muda untuk bertanding di Sabah.

Mengenai desas-desus bahawa beliau akan bertanding menentang abangnya, Pairin di Tambunan, Dr Jefrrey, berkata kawasan yang akan ditandingi oleh calon parti itu belum dimuktamadkan.

Star Sabah dikatakan telah diberi kuasa autonomi penuh oleh kepimpinan tertinggi Star bagi memutuskan sendiri hal-hal berkaitan negeri Sabah.

Sementara itu, Presiden Star, Dr Dripin, berkata kepimpinan parti itu di Sarawak yakin dengan Star Sabah dan kewibawaan Dr Jeffrey dalam menerajui perubahan politik di negeri ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan