Jumaat, 6 Januari 2012

MANDI LUMPUR DI PULAU TIGA (SURVIVOR ISLAND)

Kemudahan jeti untuk pengunjung ke Pulau Tiga yang terkenal dengan jolokan Survivor Island.
Lokasi untuk aktiviti mandi lumpur di pulau itu.

Pulau Tiga merupakan pulau terbesar daripada tiga pulau yang menjadikan Taman Pulau Tiga. Ia merupakan lanskap yang indah dan alam semulajadi yang belum terusik berjaya menarik perhatian rangkaian televisyen CBS di Amerika Syarikat untuk menggunakan pulau itu sebagai lokasi utama bagi penggambaran sebuah program popularnya, Survivor.

Dikenali dengan jolokan Survivor Island, pulau ini terhasil daripada ledakan lahar berlumpur. Ledakan lahar terakhir dipercayai berlaku pada 1941 dan sejak itu lahar tersebut kekal pasif hingga kini.

Beberapa kubang lahar kecil bersuhu sejuk, lumpur yang kaya dengan bahan mineral masih boleh didapati berhampiran puncak Pulau Tiga. Lumpur tersebut dikatakan baik untuk kulit membuatkan aktiviti mandi lumpur menjadi satu kemestian di pulau ini.

Hutan yang menghijau menjadikan latar belakang panorama indah di situ selain pantai dengan pasir memutih serta kejernihan air yang belum dicemari sesuatu yang menakjubkan para penggemar keindahan alam semulajadi.

Batu-batu karang yang mengelilingi pulau ini menjadi tempat perlindungan bagi pelbagai spesis ikan dan hidupan laut yang lain. Antara aktiviti yang sentiasa menanti pengunjung di sini ialah menyelam, sukan laut, trekking, melihat burung dan mandi lumpur.

Ibu pejabat tamannya terletak di bahagian selatan pulau tidak jauh dari Pulau Tiga Resort, satu-satunya kemudahan resort yang boleh didapati di pulau berkenaan.

Untuk ke pulau ini, pengunjung boleh menggunakan jalan darat dari Kota Kinabalu dengan perjalanan sejauh 140 kilometer ke Kuala Penyu melalui Semenanjung Klias dan kemudian menaiki bot dari Kuala Penyu untuk ke sana.

Untuk menaiki bot ke pulau ini dengan jarak sejauh 18 kilometer, ia mengambil masa 45 minit. Beberapa agen pelancongan juga menganjurkan perjalanan dan perkhidmatan feri untuk ke Pulau Tiga.

Bagi mendapatkan maklumat lanjut, boleh menghubungi pejabat Pelancongan Sabah (Sabah Tourism) di talian 6088-248698 / 211732.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan