Sabtu, 21 Januari 2012

PEMILIHAN MY KIDS SOCCER SABAH DAPAT SAMBUTAN MEMBERANGSANGKAN

Ketua jurulatih remaja negeri, Osmera Omaro (dua dari kanan) bersama Setiausaha Kerja SAFA, Hasbula Yahya (kanan sekali), jurulatih skuad Liga Simpanan, Johnny Dominicus (kiri sekali) dan bekas pemain Sabah, Suharmin Yusof menyaksikan pemilihan itu.
Pemain-pemain yang mengikuti pemilihan program My Kids Soccer Sabah.
TELITI...para jurulatih melakukan tapisan terakhir bagi memilih 20 pemain sahaja bagi kategori tahun enam.
Pemain-pemain SK Likas dari kiri; Herman, Ramlin Jamrih, Johan Mansur dan Mohd Hizaz Lokman antara pemain sekolah berkenaan yang terpilih.


Pemilihan bagi Program Pembangunan Bolasepak Negara bagi Sabah (My Kids Soccer Sabah) mendapat sambutan memberangsangkan kalangan pemain berusia  bawah 12 tahun dengan kehadiran seramai 276 menyertainya yang dijalankan di Padang D Kompleks Sukan Likas di sini pada Sabtu (21 Januari).

Pemilihan sehari itu anjuran Majlis Sukan Negara (MSN) dengan kerjasama Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Kementerian Pelajaran Malaysia dan Kementerian Belia dan Sukan.

Ketua jurulatih remaja negeri MSN, Osmera Omaro, berkata pemilihan itu membabitkan pemain berusia tujuh tahun hingga 12 tahun iaitu murid tahun satu hingga tahun enam.

Katanya, berdasarkan jumlah penyertaan yang ramai itu membuktikan pemilihan program tersebut ternyata mendapat sambutan yang sangat memberangsangkan.

Beliau berkata, daripada 276 peserta itu, hanya seramai 101 pemain telah dipilih untuk mengikuti latihan bagi program tersebut yang akan dijalankan di SK Likas mulai 31 Januari ini.

Pemain-pemain yang terpilih itu terdiri daripada 20 pemain bagi tahun enam, 20 pemain (tahun lima), 20 pemain (tahun empat), 18 pemain (tahun tiga), 20 pemain (tahun dua) dan tiga pemain (tahun satu).

Menurut Osmera, objektif program itu ialah bagi meningkatkan prestasi bolasepak negara selain persediaan pasukan bagi kelayakan ke Piala Dunia 2019.

Beliau berkata, pihaknya akan merangka jadual bagi memastikan semua pemain yang terpilih dapat mengikuti latihan yang dikehendaki sepanjang tahun.

Dalam sesi pemilihan itu, beliau dibantu beberapa penolong jurulatih terdiri daripada Norsi Sabtari dari SK Likas, Mateli Ekeh (SK Gayang, Tuaran), Mohammad Sabri Sabrin (SK Tanjung Aru) dan Matasan Ahmad (SAFA).

Turut hadir menyaksikan pemilihan itu ialah Setiausaha Kerja SAFA, Hasbula Yahya dan jurulatih skuad Liga Simpanan, Johnny Dominicus.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan