Rabu, 4 Januari 2012

PPBBS SOKONG PENUBUHAN RCI

MURSIDI...tiba masanya kerajaan ambil kira harapan rakyat.

Persatuan Pengusaha Bas Bumiputera Sabah (PPBBS) hari ini menyatakan sokongan terhadap penubuhan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI) bagi menyiasat dakwaan bukan warganegara memperolehi kewarganegaraan yang diragui serta pemalsuan kad pengenalan di negeri ini.

Bendahari Agungnya, Mursidi Haji Ridi, berkata sudah tiba masanya Kerajaan Persekutuan mengambil perhatian serius terhadap masalah itu dan mengambil kira desakan majoriti rakyat tulen di negeri ini mengenai pewujudan RCI.

Katanya, parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) termasuk yang terbaru Umno Sabah telah menyuarakan sokongan mereka terhadap perlunya penubuhan RCI bagi menangani masalah yang sudah berlarutan itu.

"PPBBS sebenarnya sudah lama mengharapkan penyelesaian terhadap isu pendatang tanpa izin dan dakwaan rakyat asing memperoleh kewarganegaraan yang diragui ini."

"Rakyat di Sabah perlu bersatu untuk menghadapi isu ini dan berharap Kerajaan Persekutuan tidak bertangguh lagi untuk menubuhkan RCI kerana melalui pendekatan ini sahaja, masalah yang menghantui rakyat selama ini mampu dirungkai dan ditangani sebaik mungkin," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Mursidi berkata, tiada sebab bagi Kerajaan Persekutuan untuk mengabaikan permintaan majoriti rakyat Sabah kerana mereka telah memberi sokongan yang padu kepada kerajaan sehingga negeri ini dianggap sebagai "fixed deposit" dalam pilihan raya.

Menurut beliau, jika Kerajaan Pusat mengharapkan sokongan rakyat dari Sabah, mereka seharusnya membuktikan perhatian terhadap aspirasi dan harapan rakyat di negeri ini.

"Masalah pendatang tanpa izin serta dakwaan rakyat asing memperoleh kewarganegaraan yang meragukan adalah masalah yang membabitkan soal keselamatan dan masa depan generasi kita dan ia seharusnya ada tindakan dan penyelesaian terbaik diambil oleh pihak kerajaan," tegasnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan