Sabtu, 28 Januari 2012

SOKONG PERANCANGAN KM: DOMPOK

MUSA...berusaha selesaikan masalah tanah.
DOMPOK...sokong perancangan ketua menteri.

Kerajaan Barisan Nasional (BN) sedang berusaha melakukan yang terdaya bagi memastikan pemilik tanah yang belum memperoleh geran mereka termasuk yang tertangguh disebabkan permohonan yang bertindih, mendapatkannya, demikian menurut Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Tan Sri Bernard Dompok.

"Saya telah membincangkan masalah ini dengan Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman. Ia memang mengetahui masalah ini."

"Jadi, elok kita menyokong beliau supaya bukan sahaja beliau dapat menyelesaikan masalah ini tetapi juga perancangan ekonomi yang beliau ingin lakukan untuk Sabah," kata Dompok.

Beliau yang juga Presiden Upko menyatakan perkara ini selepas merasmikan Program Pembangunan Ekonomi untuk belia Pasokmomogun yang berasaskan penamanan kelapa sawit dan getah di Taginambur, Kota Belud, di sini.

Katanya, tidak perlu menunggu geran tanah dikeluarkan bagi tanah yang dipohon sebaliknya buktikan tanah tersebut tidak akan terbiar sebaik sahaja ia diluluskan.

"Kerajaan sentiasa membantu mereka yang benar-benar berminat untuk memanjukan tanah mereka," katanya.

Pada majlis itu, Dompok menyaksikan penyerahan cek bernilai RM100,000 kepada Presiden Pertubuhan Belia Pasokmomogun Sabah, Ewon Benedick oleh Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC), Tan Sri Dr Yusof Basiron bagi membiayai aktiviti penamanan kelapa sawit dan getah ahli-ahli badan tersebut.

Menteri itu juga kemudian menyerahkan geran tanah kepada penduduk Kampung Gensurai, kira-kira 27 kilometer dari Kota Belud.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan