Sabtu, 25 Februari 2012

MESTI BIJAK HADAPI ISU DIBANGKITKAN PEMBANGKANG, SARAN LAJIM


Pemimpin parti di peringkat akar umbi mesti bijak menangani setiap isu dibangkitkan pembangkang dengan pendekatan yang lebih politikal bukannya berasaskan kepentingan peribadi, kata Anggota Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Panglima Haji Lajim Haji Ukin (gambar).

Beliau berkata, mereka perlu mempersiapkan diri berhadapan dengan isu semasa terutama parti pembangkang yang cuba memanipulasikan pelbagai isu demi untuk meraih sokongan rakyat menjelang pilihan raya umum ke 13 kali ini.

"Bukan sahaja isu diputarbalitkan oleh mereka (pembangkang) malah pelbagi isu berbentuk fitnah, tomahan turut dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab dan yang malangnya kita (pemimpin) akar umbi turut mengiyakannya" katanya ketika berucap pada majlis perjumpaan bersama pemimpin parti di Kampung Klias Baru, Beaufort, kelmarin.

Menurut Lajim yang juga Ketua Umno bahagian Beaufort  ketika dalam situasi berhadapan dengan suasana pilihan raya umum akan dating, rakyat juga sering dimomokkan oleh pelbagai persepsi yang dilakukan oleh individu atau kumpulan tertentu.

Katanya, sesuatu peristiwa yang tidak benar digambarkan seolah-olah benar dengan berbagai alasan dengan harapan rakyat serta masyarakat umum terpengaruh dengan persepsi itu, 

"Ini boleh membawa bencana kepada negara dan rakyat. Ini kerana rakyat boleh termakan dengan persepsi buruk itu yang menyebabkan senario kejadian menjadi sebaliknya. Dan lebih buruk, ada pemimpin tertentu hilang kredibiliti serta pengaruh turut memainkan persepsi ini," katanya.

Lajim yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) Bahagian Beaufort, berkata pemimpin seperti itu mungkin cuba mengalih perhatian kepada kelemahan diri sendiri atau pertubuhannya.

“Apa pun tomahan atau persepsi yang dilontarkan jika kita dapat melaksanakan tanggungjawab kepada rakyat, rakyat tidak akan mudah terpujuk dengan segala tomahan dan fitnah tersebu," katanya.

Beliau menambah perkara penting ialah mewujudkan budaya berkerja berpasukan dalam kepimpinan parti di semua peringkat agar kekuatan parti lebih menyerlah dan menyakinkan semua pihak.

"Sekuat mana pun parti pembangkang, sebanyak mana pun bendera mereka didirikan itu bukanlah menggambarkan kekuatan mereka, yang penting sebagai pemimpin kita cuba melakukan yang terbaik untuk kepentingan rakyat yang menjadi kayu pengukur untuk mereka terus menyokong kita," tegas Lajim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan