Selasa, 24 Julai 2012

BUMBURING LEPAS JAWATAN, UMUM HALA TUJU POLITIK AHAD INI

Timbalan Presiden Upko, Datuk Seri Wilfred Bumburing (gambar) yang sebelum ini diura-urakan akan menyertai parti pembangkang mengambil keputusan melepaskan jawatan sebagai Pengerusi Barisan Nasional (BN) Bahagian Tuaran berkuatkuasa pada Isnin (23 Julai).


Katanya, peletakan jawatan itu bagi membolehkan kepimpinan baru BN bahagian berkenaan mengambil alih peranan bagi melakukan persediaan menghadapi pilihan raya umum ke-13.


Bumburing, 60, berkata surat peletakannya sudah dihantar kepada Ibu Pejabat BN di Kuala Lumpur melalui faks serta pejabat Pengerusi BN Sabah.


Katanya, salinan surat itu juga dihantar kepada Presiden Upko, Tan Sri Bernard Dompok dan Setiausaha Agung parti itu, Datuk Wilfred M. Tangau.


Bagaimanapun bekas anggota kabinet negeri itu tidak menyebut alasan beliau mengambil keputusan itu.


Bumburing dan Anggota Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Lajim Ukin sejak beberapa bulan lepas menjadi tumpuan apabila kedua-dua MP BN tersebut dikaitkan dengan spekulasi untuk meninggalkan BN bagi menyertai pembangkang.


Namun kedua-dua mereka belum menyatakan pendirian muktamad.


Bagi Bumburing sendiri, apakah tindakannya ini menjadi petanda beliau sudah semakin hampir mengesahkan untuk menyertai pembangkang.


Katanya, beliau akan membuat pengumuman penting mengenai hala tuju politiknya pada perhimpunan khas di Dalit, Tuaran pada Ahad ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan