Rabu, 26 Disember 2012

BAS BANDAR DI TERENGGANU TONJOL CIRI-CIRI TRADISIONAL


Bas bandar yang mempunyai reka bentuk tradisional (gambar) menjadi satu keunikan di bandar Kuala Terengganu, Terengganu walaupun di sebahagian besar bandar di negeri-negeri lain lebih tertarik menggunakan pendekatan yang lebih canggih dan moden.

Walaupun kelihatan agak kurang moden namun penumpang di bandar berkenaan tetap bangga dengan kemudahan pengangkutan awam itu malah ia menjadi pengangkutan utama di negeri tersebut.

Bagi para pelancong, bas tradisional itu sangat menarik perhatian mereka dan menganggapnya sebagai sesuatu yang unik dan istimewa kerana ciri-ciri tradisional yang sukar didapati di tempat lain.

Keberanian syarikat yang mengusahakan perkhidmatan bas bandar seumpama ini dengan sokongan pihak kerajaan boleh menjadi contoh bahawa kecanggihan perkhidmatan tidak semestinya menjadi keutamaan penumpang sebaliknya daya kreativiti juga mampu memikat orang ramai.

Saya pernah mencuba menaiki bas ini untuk merasakan sendiri keadaan di dalamnya dan ia tetap menyeronokkan walaupun hanya menggunakan tempat duduk yang diperbuat daripada kayu.

Pelbagai bentuk ukiran yang terdapat di dalam bas menjadikannya lebih menarik seolah-olah kita berada di dalam sebuah rumah tradisional yang sedang bergerak.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan