Ahad, 25 Ogos 2013

DUA PRESIDEN PARTI DI SABAH BAKAL DICABAR DALAM PEMILIHAN?

DOMPOK...Presiden Upko.

Kepimpinan tertinggi dua parti komponen Barisan Nasional (BN) di Sabah dijangka menyaksikan pertandingan dalam kongres masing-masing tahun ini, satu fenomena baharu selepas pilihan raya umum ke-13 lepas.

Parti terbabit - Parti Liberal Demokratik (LDP) dan Pertubuhan Kebangsaan Pasok Momogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) dijangka akan mengadakan kongres masing-masing tahun ini dan bagi Upko, ia akan diadakan pada Oktober ini.

Jawatan presiden kedua-dua parti tersebut akan menjadi tumpuan kali ini. Bagi LDP, Setiausaha Agungnya Datuk Teo Chee Kang telahpun menyatakan hasrat menawarkan diri untuk bertanding jawatan nombor satu parti itu yang ketika ini disandang Datuk V.K Liew.
V.K LIEW...Presiden LDP.

Jawatan presiden Upko yang ketika ini dipegang Tan Sri Bernard Dompok, bekas Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi walaupun belum ada seberang kenyataan secara terbuka kesediaan daripada kalangan pemimpinnya untuk mencabar jawatan berkenaan namun sudah ada desas-desus dari luar yang mahu jawatan itu dipertandingkan.

Sejauh mana ia menjadi kenyataan bergantung kepada pendirian 23 bahagian parti itu yang akan mengadakan mesyuarat agung tri-tahunan bulan depan dan seterusnya membuat pencalonan bagi semua jawatan yang dipertandingkan.

Yang menariknya bagi LDP, pendirian Teo yang juga Menteri Tugas-Tugas Khas Sabah untuk bertanding jawatan presiden parti sudah disahut oleh 13 bahagian yang menyatakan sokongan mereka secara terbuka. Bahagian berkenaan ialah Luyang, Gum-Gum, Tanjung Aru, Tambunan, Likas, Petagas, Liawan, Klias, Melalap, Senallang, Tanjung Batu, Inanam dan Lahad Datu.

Ketika mengumumkan pendiriannya untuk bertanding jawatan presiden baru-baru ini, Teo berkata keputusan itu diambil sebagai menghormati dan memenuhi kehendak akar umbi.

Berbeza dengan Upko, LDP sebelum ini sudah melakukan pertukaran presiden daripada presiden pertamanya, Datuk Chong Kah Kiat kepada Datuk V.K Liew yang sebelum itu adalah setiausaha agung parti.

Upko pula akan mencipta sejarah buat pertama kali berlaku pertandingan jawatan presiden sekiranya ura-ura yang kedengaran sekarang berasas. Sumber dari luar menyebut bahawa seorang pemimpin kanan parti itu yang juga berstatus menteri dijangka bakal mencabar jawatan nombor satu itu.

Secara kebetulan kedua-dua presiden parti terbabit, Datuk V.K Liew dan Tan Sri Bernard Dompok tewas bagi kerusi Parlimen (Sandakan dan Penampang) yang mereka tandingi pada PRU ke-13 lepas.

Adakah faktor ini yang mungkin menyebabkan kedua-dua presiden berkenaan terpaksa dicabar dalam pemilihan parti masing-masing kali ini?. Atau ada elemen lain yang mendorong tranformasi perlu dilakukan dalam kepimpinan tertinggi kedua-dua parti komponen BN itu?. Kita tunggu dan lihat.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan