Isnin, 26 Ogos 2013

FREDOLIN DIJANGKA AMBIL ALIH KETUA UPKO BAHAGIAN BEAUFORT?

LIMUS...Adun Kuala Penyu.

FREDOLIN...bakal ketua bahagian baru?

LOKMAN...pertahan jawatan naib ketua bahagian 1.

BEAUFORT: Dua jawatan utama dalam Upko Bahagian Beaufort dijangka berlaku perubahan mendadak berikutan keputusan ketua bahagian, Datuk Seri Panglima Wences Angang melepaskannya secara sukarela bagi memberi laluan pemimpin baharu mengambil alih teraju.

Manakala jawatan timbalan ketua bahagian yang disandang bekas Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Penyu, John Teo Mau Sing dijangka turut bertukar berikutan tiada tanda-tanda penyandangnya berhasrat mempertahankan jawatan berkenaan.

Ini bermakna jawatan nombor satu dan dua dalam bahagian itu akan menyaksikan peralihan yang hampir pasti diisi oleh pemimpin baharu yang berpengaruh.

Berdasarkan perkembangan sekarang, jawatan ketua bahagian hampir pasti diambil alih seorang pemimpin muda, Fredolin Penggo yang sebelum ini merupakan timbalan ketua pemuda bahagian kerana beliau dijangka menguasai sebahagian besar cawangan untuk mencalonkannya bagi jawatan tersebut.

Selepas Wences mengumumkan tidak mempertahankan jawatan itu ketika mempengerusikan mesyuarat ahli jawatankuasa bahagian untuk kali terakhir minggu lepas, hanya Fredolin sahaja yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan berkenaan.

Sehingga ini, tiada pemimpin lain yang menyatakan kesediaan untuk bertanding merebut jawatan ketua bahagian. Bagaimanapun keputusan rasmi yang menentukan tiada pertandingan bagi jawatan itu ialah pada 3 September iaitu tarikh tutup penerimaan pencalonan bagi jawatan-jawatan yang dipertandingkan.

Begitu juga bagi jawatan timbalan ketua bahagian, Adun Kuala Penyu yang baru, Limus Jury dijangka tidak menghadapi sebarang kesukaran untuk memperoleh pencalonan terbanyak bagi beliau mengambil alih jawatan tersebut.

Hanya jawatan naib ketua bahagian dan ahli jawatankuasa bahagian besar kemungkinan akan menyaksikan pertandingan sengit memandangkan beberapa orang difahamkan sudah menawarkan diri untuk mencuba nasib.

Naib ketua bahagian 1, Lokman Sunggim awal-awal lagi mengumumkan kesediaan untuk mempertahankan jawatan manakala naib ketua bahagian II, Monih Epin juga besar kemungkinan akan bertanding semula sekiranya mendapat pencalonan.

Lokman dan Monih telah memenangi jawatan mereka pada pemilihan lepas mengalahkan dua calon lain, Peter Kong dan Alihassan Ibrahim.

Walaupun tewas dalam pemilihan, Peter dilantik mengisi jawatan naib ketua bahagian III manakala Alihassan dilantik sebagai bendahari bahagian.

Dua naib ketua bahagian lantikan sebelum ini, Peter Kong dan Jaliman Saban setakat ini belum ada ura-ura mahu bertanding semula sebarang jawatan dalam pemilihan kali ini.

Lokman ketika ditemui selepas merasmikan cawangan-cawangan Upko bagi Pusat Daerah Mengundi (PDM) Kerukan di sini baru-baru ini menjelaskan, beliau sedia bertanding semula bagi jawatan nombor tiga itu kerana ramai ahli masih mahukan beliau menduduki jawatan berkenaan.

“Saya menghormati kehendak akar umbi dan kerana itu saya akan mempertahankan jawatan. Saya memenangi jawatan ini pada pemilihan tiga tahun lepas kerana sokongan majoriti perwakilan dan saya percaya mereka masih memberi sokongan kepada saya,” tegasnya.

Lokman yang juga ahli jawatankuasa Barisan Nasional (BN) Bahagian Beaufort, berkata, pihaknya juga boleh bekerjasama baik dengan bakal ketua bahagian dan timbalan ketua bahagian yang baru.

“Kedua mereka, Fredolin dan YB Limus bukan sahaja sahabat baik tetapi merekalah yang mendorong saya terus berkhidmat dalam parti selama ini,” katanya sambil menambah bahawa inilah masa terbaik untuk meneruskan perjuangan itu.

Lokman berkata, pihaknya akan terus sedia menyumbang khidmat dan buah fikiran dalam parti selagi perjuangan itu sentiasa mengambil kira kepentingan rakyat secara menyeluruh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan