Sabtu, 29 Mac 2014

PEMAIN PERLU BERDISIPLIN JIKA MAHU BERJAYA - HASSAN SANI



Hassan bergambar bersama Mohd Hizaz (kanan) dan Radzee.

KOTA KINABALU: Bekas pemain legenda Malaysia, Hassan Sani menekankan bahawa disiplin dan bermain dengan semangat berpasukan sangat penting bagi seseorang pemain untuk pergi lebih jauh.

Katanya, aspek ini sangat mustahak dimiliki seseorang pemain baru  jika dia mahu berjaya sebagai seorang pemain yang disegani dan mampu bertahan lebih lama.

“Pada saya, disiplin serta menghargai rakan-rakan dalam pasukan membolehkan seseorang pemain dapat terus meningkatkan kualiti permainan selain dapat beraksi dengan lebih efektif.”

“Kita harus menghargai kerjasama dan sumbangan rakan-rakan dalam pasukan kerana tanpa mereka kita tidak boleh bermain dengan baik dan mampu mengukir nama,” katanya.


Hassan memberi tips kepada Hizaz dan Radzee bagaimana untuk menjadi pemain yang digeruni.

Hassan, 56, yang menerima jolokan pemain “lipas kudung” menyatakan ini ketika memberi tips kepada dua pemain remaja Sabah, Mohd Hizaz Lokman dan Radzee S.A Ramli yang ketika ini bersama pasukan Sekolah Sukan Negeri (SSN) Pulau Pinang, SMK Mutiara Impian menghadapi Liga Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) 2014.

Kedua-dua pelajar itu sedang menghabiskan cuti sekolah seminggu mereka di Kota Kinabalu dan berpeluang bertemu dengan bekas pemain Malaysia itu.

Hassan berkata, dia mewakili pasukan Sabah selama 15 tahun sejak 1970-an dan bermain untuk skuad negara selama lapan tahun bersama-sama pemain ternama lain seperti allahyarham Mokhtar Dahari, James Wong, Soh Chin Aun, Santokh Singh dan Shukor Salleh.

Dia juga mengingatkan pemain-pemain muda supaya sentiasa menjaga imej dan maruah pasukan serta mengelak terbabit dalam perkara-perkara negatif.

Katanya, ini penting bagi memastikan kredibeliti seseorang pemain sentiasa terjaga dan sentiasa diingati penyokong.

“Dulu rata-rata pemain sentiasa dikenang penyokong kerana nama mereka sentiasa bersih, saya fikir pemain yang ada sekarang harus meneledani sikap yang positif seperti itu jika mahu berjaya,” tegasnya.
Hassan (berdiri kanan sekali) ketika mewakili skuad Malaysia pada tahun 80-an.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan