Jumaat, 16 Januari 2015

JAMES WONG KEMBALI KE PADANG BOLA TAHUN INI?

BERTEMU SAHABAT LAMA...James Wong (kiri) bersama bekas Kapten pasukan Sabah, Aman Omar Khan. 

Setelah sekian lama menghilang dalam persada bolasepak, sukan yang menjulang naik namanya, bekas pemain legenda negara, James Wong akan membuat kejutan untuk kembali semula ke padang bola.

Namun penampilannya kali ini pada usia 63 tahun bukan lagi sebagai penyerang sensasi tetapi sebagai penganjur kejohanan bolasepak bagi mengembalikan nostalgia peminat kepada pemain tinggi lampai itu serta sebagai tanda ingatan rakan-rakan sebayanya suatu ketika dahulu terutama bekas penjaga gol Sabah, mendiang Peter Rajah.

Ketika ditemui di Kota Kinabalu di sini, pemain yang lebih dikenali dengan jolokan "King James" itu memberitahu, beliau mempunyai perancangan untuk menganjurkan Kejohanan Bolasepak merebut Piala James Wong pada tahun ini.

Katanya, beliau sedang berusaha untuk mendapatkan penaja bagi kejohanan itu yang akan dijalankan secara terbuka.

"Setakat ini memang sudah ada syarikat telekomunikasi yang menyatakan sokongan dan saya juga sedang berusaha mencari penaja lain supaya kejohanan ini menjadi kenyataan," katanya.

Beliau berkata, insiatif ini bagi menyemarakkan lagi semangat peminat-peminat bolasepak di negeri ini untuk terus memberi sokongan kepada sukan bolasepak di samping ia juga dapat mengembalikan ingatan mereka kepada pemain-pemain lama yang kian dilupakan.

Ramai pemain-pemain ternama pada masa lalu kini kurang mendapat perhatian ketika mana sukan ini sudah menjadi satu industri pada waktu ini, dengan setiap pemain kini kian bernilai.

Menurut James, perkembangan sukan bolasepak yang berlaku sekarang mencetuskan ilham kepada beliau untuk merancang mengadakan kejohanan seumpama ini.

"Ini semua dalam perancangan saya dan berharap ia dapat dilaksanakan pada tahun ini," ujarnya sambil menambah bahawa penganjuran ini mungkin memakan kos yang tinggi.

Katanya, jika berjaya dilaksanakan seperti yang dirancang, beliau akan menghadkan jumlah penyertaan kepada 32 pasukan sahaja.

"Saya sedang membuat perincian bagi format kejohanan...mungkin kita hanya membenarkan seorang atau dua pemain atau bekas pemain negeri untuk disenaraikan dalam setiap pasukan yang mengambil bahagian," katanya.

Beliau juga memberitahu, pihaknya akan membincangkan dengan pihak-pihak berkenaan agar kejohanan itu dapat dijalankan di tiga stadium iaitu di Likas, Penampang dan Universiti Malaysia Sabah (UMS). 

James adalah antara bekas pemain legenda negara yang sentiasa diingati peminat bolasepak tanah air selain Allahyarham Moktar Dahari, Hassan Sani, Soh Chin Aun, Santokh Singh dan mendiang Arumugam.

Penyerang ulung Sabah ini mula mewakili skuad kebangsaan pada tahun 1974 hingga 1982. Kenangan yang paling menjulang namanya ialah kejayaannya menjaringkan gol kemenangan apabila menewaskan Korea Selatan 2-1 untuk menempahkan tiket layak ke Sukan Olimpik Moscow pada 1982. Bagaimanapun Malaysia menarik diri ke kejohanan itu kerana membantah pencerobohan Russia ke atas Afghanistan.

James juga pernah menyertai kelab Sydney Hakoah di Australia pada 1974 hingga 1976.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan