Selasa, 11 September 2018

EMPAT PEMAIN SABAH KINI DALAM SKUAD KEBANGSAAN

Rawilson (dua kiri) dan Azzizan (kanan sekali). 

Sejak kebelakangan ini, pemain-pemain Sabah mula mendapat perhatian para jurulatih skuad kebangsaan selepas beberapa tahun tidak berpeluang menyertai pasukan negara.

Sehingga ini, empat pemain termasuk dua pemain senior, Rawilson Batuil dan Azzizan Nordin mendapat tempat dalam skuad Harimau Malaya kendalian jurulatih, Tan Cheng Hoe.

Dua lagi pemain ialah Evan Wensley Wenceslaus dalam skuad B21 kebangsaan dan Gerald Gadit skuad B19 kebangsaan.

Rawilson, kapten pasukan Sabah dan Azzizan, pemain tengah beraksi dalam skuad kebangsaan menentang Kemboja dalam perlawanan persahabatan antarabangsa yang berkesudahan dengan kemenangan memihak Malaysia 3-1.

Kedua-dua pemain berkenaan memberi sumbangan bermakna dalam perlawanan tersebut meskipun ia merupakan penampilan pertama nmereka dalam skuad kebangsaan.

Menurut penganalisis bolasepak, kedua-dua pemain terbabit wajar terus diberi peluang dalam skuad Harimau Malaya dalam perlawanan persahabatan lain selepas ini sebelum menghadapi Kejohanan Piala AFF Suzuki.

Pemain bek tengah, Rawilson dilihat membentuk gandingan baik bersama Shahrul Saad untuk mengemudikan benteng pertahanan.

Meskipun kurang berpengalaman beraksi di peringkat antarabangsa, kapten Sabah itu mempunyai potensi baik untuk menggalas tanggungjawab bagi mengukuhkan pertahanan skuad negara.

Manakala Azzizan yang dimasukkan di babak separuh masa kedua turut memperlihatkan keupayaan mengawal bahagian tengah dengan baik selepas menggantikan tempat Nasir Bashiruddin.
Dua pemain muda, Evan (atas) dan Gerald dijangka terus dapat memberi khidmat kepada skuad kebangsaan selepas jurulatih Bojan Hodak sudah memberi mereka peluang beraksi dalam kejohanan-kejohanan yang disertai Malaysia sebelum ini.

Ekoran laluan yang dirintis pemain-pemain ini, tidak mustahil akan ada lagi pemain-pemain berbakat dari Negeri Bawah Bayu akan mendapat peluang untuk dipanggil menyertai skuad kebangsaan selepas ini.
 Gerald...skuad B19 kebangsaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan