Rabu, 12 Februari 2014

GADIS JERMAN TERBUNUH DI PUNCAK GUNUNG KINABALU

Seorang pelancong warga Jerman berusia 22 tahun terbunuh selepas terjatuh kira-kira 30 meter dari puncak Low (Low's Peak) Gunung Kinabalu di Kundasang, Ranau pada Isnin lepas.
Adalah dipercayai ia merupakan kejadian pertama berlaku di puncak tertinggi gunung tersebut pada ketinggian 4,095 meter, gunung yang tertinggi di Asia Tenggara itu.

Ketua Polis Daerah Ranau, DSP Abdul Rahman Kassim mengenal pasti mangsa sebagai Viktoria Poulsen, seorang penuntut di Universiti Xiamen di China.

Katanya, siasatan awal mendapati kejadian itu berlaku kira-kira jam 6.00 pagi dan pihak polis dimaklumkan mengenainya jam 7.00 pagi.


Keadaan mayat Viktoria ketika ditemui pasukan penyelamat.

Mayat mangsa telah dibawa turun dan telah dihantar ke Hospital Daerah Ranau untuk bedah siasat.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Masidi Manjun ketika diminta mengulas mengenai kejadian itu, berkata pihaknya masih menunggu laporan dan beliau tidak dapat mengesahkan butiran lengkap insiden itu.

"Apa yang saya dapat katakan waktu ini, seorang pelancong Jerman berusia 22 tahun telah terjatuh di puncak Gunung Kinabalu dan terbunuh," katanya.

Menurut pandu pendaki gunung yang enggan namanya disebutkan, gadis itu melancong bersama seorang lelaki dipercayai berasal dari Norway.

 Mangsa dipercayai berdiri di puncak untuk sedia diambil gambar ketika mereka menunggu matahari terbit apabila dia tergelincir selepas terpijak batu rapuh di tepi dan terjatuh kira-kira 30 meter dari puncak berkenaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan