Sabtu, 15 Januari 2011

SFX KENINGAU, SEKOLAH YG SENTIASA DIINGATI

Pelajar-pelajar kelas tingkatan 5A SFX tahun 1980 bergambar bersama Pengetua, Encik Alex Lumau (duduk enam dari kiri) dan guru-guru yang lain.

Guru-guru lelaki SFX Keningau.

Gelagat pelajar kelas tingkatan 5A. Dari kiri Easter, Susan, Francis, Vivian, Roger dan Winnie.

SUKAN TAHUNAN...peserta Rumah Biru bersama cikgu Pazil Jaafar (depan sekali) ketika sukan tahunan SFX.

Winnie dan Easter, dua sahabat yang paling rapat dalam kelas tingkatan lima 5A. Gambar mereka berdua ini cukup meninggalkan kesan dalam ingatan.

Selepas memperoleh kelulusan dalam peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) pada 1979, saya tidak menyangka bahawa saya akan meneruskan pelajaran ke tingkatan empat di sebuah sekolah di pedalaman kerana kalau mengikut hasrat hati, saya pasti memilih untuk menyambung persekolahan ke Kota Kinabalu.

Bagaimanapun keluarga saya terutama bapa mempunyai perkiraan yang lain dan ini menyebabkan saya tiada pilihan melainkan meneruskan pelajaran ke tingkatan empat di St. Francis Xavier, Keningau, sebuah sekolah menengah yang agak popular di pedalaman.

Sebenarnya pada malam sebelum berangkat ke pekan Keningau keesokannya, tidur saya tidak menentu kerana memikirkan buat kali pertama menjejak kaki di sebuah pekan di pedalaman dan meneruskan pula pelajaran di situ tanpa kawan melainkan rakan-rakan yang baru nak dikenali.

Tetapi oleh kerana ia mungkin sudah tertulis dalam perjalanan hidup saya bahawa SFXlah tempat terbaik untuk saya menyambung persekolahan, saya sekadar mampu menuruti hasrat ayah saya untuk meneruskan pembelajaran di situ.

Selepas kali pertama memasuki kawasan sekolah SFX sehari selepas ketibaan di pekan Keningau, saya hanya ditemani sepupu saya yang ketika itu belajar di tingkatan lima di sekolah sama untuk menemui pengetua, Encik Alex Lumau, seorang individu yang selamba, berperwatakan baik dan tidak bercakap banyak.

Sebelum menemui pengetua tersebut, di luar bilik guru, saya benar-benar berasa tergamam dan seram sejuk apabila seorang guru, cikgu Baharuddin tiba-tiba menangkap leher baju seragam sekolah saya yang secara kebetulan tidak terpasang satu butang di bahagian leher baju, dan beliau berkata, " awak nak tunjuk samseng ke kat sini."

Saya hanya tercegat tanpa menyatakan apa-apa kerana tindakan itu seolah-olah menjadi petanda buruk terhadap permulaan saya memasuki kelas tingkatan empat di sekolah ini.

Mujurlah insiden itu rupanya hanyalah cabaran awal yang saya tempuhi dan ia bukan sesuatu bayangan buruk yang bakal menimpa saya di sekolah ini kerana akhirnya cikgu Baharuddin bukan saja menjadi guru yang saya minati malah ia kemudian menjadi sahabat yang baik sama ada ketika belajar di SFX dan sehinggalah beliau meninggalkan sekolah tersebut dan kami terus menjadi sahabat ketika kami sama-sama berada di Kota Kinabalu selepas beberapa tahun kemudian.

Selama dua tahun belajar di sekolah ini, dari tingkatan empat hingga tingkatan lima, beberapa guru yang saya kenali rapat ialah guru sejarah cikgu Pazil Jaafar, guru geografi cikgu Abdullah Hamid, guru matematik cikgu Abraham dan isteri dari India, guru bahasa Inggeris cikgu George Verghist juga dari India, cikgu Ani (sains) dan Halim (sastera).

Ketika di tingkatan lima, saya berada di kelas tingkatan 5A, sebuah kelas yang mempunyai pelajar yang memiliki karakter yang pelbagai dan popular menjadikan kelas ini sangat dikenali bukan saja di kalangan guru-guru malah pelajar-pelajar dari kelas lain.

Nama-nama pelajar yang hangat seperti Susan A. Jui, Vivian Louis, Roger Amandus, Easter Sutili, Winnie Leong, Yohani Jasni, Hasnol Ayub, Baharun Kasran, Guptah Nair, Jinuin Jaunal, Alex Ditah, Noya Jaafar, James Liput, Joseph Sundangking, Edwin, Justin Mikin, Francis Morsidin, Kong Tze Pin, Paliton Y, Judith Quadra, Philip Francis, Felix Francis dan secara kebetulan saya juga boleh bersahabat baik dengan mereka atau dengan kata lain boleh "masuk" dengan kumpulan mereka ini.

Di kelas tingkatan 5B, saya hanya mengenali beberapa rakan seperti Henry A. Dulasim atau kini dikenali sebagai Mohd Khairy Abdullah, Jackson Angah, Serinus Thomas dan Julian Lingkiron. Kami semua memang rapat dan persahabatan kami semakin ketara dan bertambah erat lagi apabila kami juga bersama-sama menjadi penghuni asrama Yayasan Sabah Keningau sepanjang tahun 1980, yang secara kebetulan saya menjadi pengerusi asrama tersebut ketika itu.

Selepas keputusan SPM pada 1981, kami semua terpisah kerana sama ada menyambung persekolahan atau ada sesetengahnya mendapat peluang pekerjaan dan tidak meneruskan persekolahan, malah ada juga yang terkandas dan terpaksa mengulang untuk menduduki semula peperiksaan SPM.

Saya adalah antara yang bernasib baik kerana layak untuk menyambung persekolahan lagi setelah berjaya dalam peperiksaan SPM pada tahun itu.

Setelah lebih 30 tahun meninggalkan SFX, pada November tahun lepas, bekas pelajar SFX terutama pelajar tingkatan lima tahun 1980 telah menganjurkan majlis reunion yang dihadiri beberapa bekas pelajar dan juga guru-guru yang pernah mengajar di sekolah ini termasuk bekas pengetua kami, Encik Alex Lumau dan isteri.

Malangnya saya tidak dapat menghadiri majlis tersebut kerana kebetulan mempunyai komitmen lain di Kota Kinabalu tetapi dari kejauhan saya dapat berkongsi keseronokan dengan rakan-rakan yang menghadiri majlis reunion itu yang menceritakan kemeriahan pertemuan mereka pada malam itu.

Pada saya secara peribadi, sungguh pun hanya dua tahun belajar di sekolah ini, SFX sebenarnya satu-satunya sekolah menengah yang saya sukar lupakan kerana keramahan dan kemesraan rakan-rakan sepersekolahan selain keunikan sekolah ini yang membenarkan pelajar lelakinya berambut panjang hingga menutupi telinga, yang mungkin tidak berlaku di sekolah lain.

Walaupun saya datang dari daerah yang jauh di Kuala Penyu namun kesempatan belajar di SFX adalah suatu pengalaman dan kenangan yang meninggalkan kesan yang sangat mendalam terhadap diri saya sehingga kini dan agaknya sampai bila-bila.

Bak kata cikgu Pazil Jaafar yang memulakan kerjaya sebagai guru di sekolah ini, SFX menjadi sekolah istimewa kerana kerjaya perguruannya bermula di sini dan tentunya ia sangat sukar dilupakan. Kerana itu juga apabila dimaklumkan dengan majlis reunion itu, cikgu Pazil yang kini menjadi Pengetua di SMK Mergong, Kedah sanggup kembali ke Keningau hanya kerana ingin bertemu semula dengan bekas-bekas pelajar tersebut.

Kesanggupan seorang guru seperti cikgu Pazil itu mencerminkan betapa SFX ada sesuatu yang benar-benar menggamit perasaan untuk beliau datang semula sekalipun puluhan tahun sudah ditinggalkan.

Saya sendiri pun apabila berpeluang untuk bertemu semula dengan beberapa orang rakan sekelas di SFX dulu merasakan seolah-olah tempoh lebih 30 tahun lalu kami terpisah itu terasa bagaikan baru sahaja berlalu. Apa lagi apabila mengimbau detik-detik bersama mereka sama ada di dalam kelas ketika itu atau di luar kelas...kenangan itu kadangkala sangat menyentuh perasaan dan seakan-akan boleh menitis air mata untuk mengenangkannya semula.

Inilah antara keistimewaan SFX dan keakraban pelajar-pelajarnya sentiasa menjadi ingatan dan ia sentiasa segar walaupun sudah puluhan tahun terpisah demi mengejar kerjaya dan kehidupan masing-masing.

Pelajar di sekolah ini silih berganti setiap tahun namun nama SFX sentiasa terukir indah dalam ingatan dan amat sukar untuk dilupakan. Ia meninggalkan banyak kenangan dan pada masa yang sama memberi seribu harapan kepada pelajar yang menjejak kaki di sekolah ini.


4 ulasan:

  1. Dialu-alukan untuk like page SM ST. FRANCIS XAVIER KENINGAU di Facebook

    BalasPadam
  2. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1657397281003883&id=209627649114194

    BalasPadam
  3. I Just came upon this page. My father, George Verghese in in the Class Photo. Thanks for Remembering Him. My Father passed away on Feb 13 ,2018 in India. I have a lot of Photos my dad had taken long ago. Please advise how to insert in the group. Thanks.

    BalasPadam
  4. Sya form four di sfx kebingau pada 1975,guru chemistry/biology sya George Verghese..

    BalasPadam