Ahad, 11 September 2011

WENCES, JOHN MENANG TANPA TANDING, LOKMAN, MONIH DIPILIH SEMULA


MENANG TANPA TANDING...Wences (kanan) dan John Teo.

MENANG SEMULA...Lokman (108 undi) dan Monih (78 undi)

Ketua Upko Bahagian Beaufort, Datuk Wences Angang dan timbalannya, Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Kuala Penyu, John Teo Mau Sing menang tanpa tanding untuk mengekalkan jawatan masing-masing pada Mesyuarat agung tri-tahunan bahagian berkenaan di Dewan Jabatan Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat daerah Kuala Penyu, baru-baru ini.


Manakala jawatan naib ketua bahagian menyaksikan pertandingan sengit di antara empat calon yang bertanding bagi merebut dua jawatan yang dipilih.


Mereka terdiri daripada Lokman Sunggim, Monih Epin, kedua-duanya bertanding mempertahankan jawatan masing-masing selain dua lagi calon, Peter Kong Ping Sin, Pengarah Urusan Labuan Ferry Corporatin Sdn. Bhd. dan Alihassan Ibrahim, seorang pegawai di Jabatan Bendahari daerah Beaufort.


Dua jawatan itu dimenangi semula masing-masing oleh Lokman yang memperoleh undi terbanyak 108 dan Monih yang mendapat 78 undi.


Manakala Alihassan hanya mendapat 64 undi diikuti oleh Peter yang memperoleh 62 undi.


Bagi 10 jawatan ahli jawatankuasa bahagian yang dipilih telah dimenangi Jain Hj Bisnin, Jamaluddin Henry, Rajinan Edin, John Chin, Hj. Asmat Misrin, Kanda Jurih, Binzos Ensil, Fred Judin Tangulon, Agustine Anjut Junti dan Hj. Abdullah Pandak.


Ketua bahagian, Datuk Wences dua hari kemudian telah mengumumkan pelantikan baru bagi jawatan lantikan.


Peter Kong yang tewas dalam pemilihan jawatan naib ketua bahagian bagaimanapun dilantik sebagai naib ketua bahagian III dan bekas ahli jawatankuasa yang tidak bertanding sebarang jawatan pada pemilihan kali ini, Jaliman Saban turut dilantik sebagai naib ketua bahagian IV.


Seorang muka baru dan guru besar yang bersara, Fred Judin Tangulon dilantik sebagai setiausaha bahagian baru mengambil alih tugas David Etin yang dilantik sebagai setiausaha penganjur. Penolong setiausaha bahagian diberikan kepada Weldy T. Hujie yang ketika ini bertugas sebagai setiausaha kerja parti.


Seorang lagi calon yang bertanding jawatan naib ketua bahagian tetapi tewas, Alihassan Ibrahim dilantik sebagai bendahari bahagian menggantikan Thomas Kaling yang hanya dilantik sebagai ahli jawatankuasa bahagian. Penolong bendahari bahagian dipegang Jutih Kangang, bekas ahli jawatankuasa bahagian.


Pemimpin Kemajuan Rakyat Kuala Penyu, Marcellinus A. Piong dilantik sebagai Pegawai Penerangan yang baru mengambil tugas Dr. Sining Unchi yang hanya dilantik sebagai ahli jawatankuasa bahagian. Penolongnya pula ialah Roslin Daud, bekas ahli jawatankuasa pergerakan pemuda bahagian.


Selain Thomas dan Dr. Sining, ahli jawatankuasa bahagian lain yang dilantik ialah Lindah Ensil, Ketua Pergerakan Komulakan, Agku Rauf Pg. Jumat dan Hj. Mohamad Hj. Kassim.


Wences yang juga Naib Presiden Upko ketika mengumumkan pelantikan baru itu menjelaskan bahawa ia telah mengambil kira aspek komposisi kaum, kewibawaan dan taburan wakil kawasan ke dalam bahagian.


Beliau percaya pelantikan itu mencerminkan perubahan besar yang sudah tentu akan dapat membantu memantap lagi parti.


"Senarai pemimpin dalam bahagian ini merupakan gandingan yang baik dan saya yakin mereka boleh memberi pekhidmatan sebagaimana yang diharapkan oleh ahli-ahli dan rakyat," katanya.


Senarai penuh Ahli Jawatankuasa Bahagian Upko Beaufort bagi 2011-2014 adalah seperti berikut;


Pengerusi tetap; Jephrinus Ungkin, timbalan pengerusi tetap; Agustine P. Tingkun.


Ketua bahagian; Datuk Wences Angang, timbalan ketua bahagian; YB John Teo Mau Sing, naib ketua bahagian I; Lokman Sunggim, naib ketua bahagian II; Monih Epin, naib ketua bahagian III; Peter Kong, naib ketua bahagian IV; Jaliman Saban, setiausaha bahagian; Fred Judin Tangulon, penolong setiausaha; Weldy T. Hujie, bendahari bahagian; Alihassan Ibrahim, penolong bendahari; Jutih Kangang, setiausaha penganjur; David Etin, pegawai penerangan; Marcellinus A. Piong, penolong pegawai penerangan; Roslin Daud, ahli jawatankuasa bahagian; Jain Hj Bisnin, Jamaluddin Henry, Rajinan Edin, John Chin, Hj. Asmat Misrin, Kanda Jurih, Binzos Ensil, Agustine Anjut Junti, Hj Abdullah Pandak, Lindah Ensil, Thomas Kaling, Dr. Sining Unchi, Awangku Rauf Pg Jumat dam Hj Mohamad Hj Kassim.


Juruaudit: Matin Nadan dan Lunsiu Kangon.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan