Ahad, 9 Februari 2014

TIGA PEMAIN REMAJA SABAH DITAWARKAN MEMASUKI SSN PULAU PINANG

MATASAN...Ketua jurulatih TABS Safa Bandaraya.
KOTA KINABALU: Tiga pemain remaja pasukan bawah 13 tahun Safa Bandaraya telah mendapat tawaran untuk memasuki Sekolah Sukan Negeri (SSN) di Pulau Pinang, SMK Mutiara Impian bulan ini.

Mereka ialah Mohd Hizaz Lokman, Radzee S.A Ramli dari SMK Likas dan Mohd Syabre Fazree Awang Tashim dari SMK Datuk Peter Mojuntin.

Ketiga-tiga mereka dijangka berangkat ke Pulau Pinang selewat-lewatnya pada Khamis ini.



Gambar atas: Hizaz (kiri) dan Syabre (kanan) bersama rakan mereka, Enel yang berpeluang menjalani latihan singkat di Akademi Bolasepak Cardiff City, UK. Gambar bawah: Radzee S.A Ramli.

Dengan kemasukan mereka itu, mereka akan mewakili pasukan bawah 14 tahun sekolah sukan berkenaan dalam Liga Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) yang dijadual bermula hujung bulan ini.

Dua lagi rakan mereka, Mohd Zainal Hasyir Hamid ditawarkan memasuki Sekolah Sukan SMK Datuk Peter Mojuntin manakala Enel Raudell Tan terpilih untuk mengikuti latihan selama dua minggu di Akademi Bolasepak Cardiff City di United Kingdom mulai 14 Mac ini.

Ketua jurulatih TABS Safa Bandaraya, Matasan Ahmad, memberitahu pemain remaja terbabit telah beraksi cemerlang dalam pasukan bawah 13 Safa Bandaraya dalam Kejohanan Belia Safa 2013, Piala Borneo dan Liga Bolasepak Remaja Kota Kinabalu tahun lepas.

Katanya, mereka merupakan tonggak dalam pasukan itu yang membolehkan pasukan menduduki naib juara kategori bawah 13 tahun Kejohanan Piala Belia Safa 2013, tempat ketiga Piala Borneo 2013 dan naib juara Liga Bolasepak Remaja Kota Kinabalu 2013.

"Pemilihan mereka ke sekolah sukan adalah peluang yang perlu dimanfaatkan sepenuhnya kerana mereka sangat berbakat dan berpotensi untuk menjadi pemain yang berkaliber pada masa hadapan," katanya ketika ditemui di sini.

Matasan berkata, Safa Bandaraya yang diterajui Presidennya, Alijus Sipil akan terus mengenal pasti pemain-pemain muda yang berbakat untuk terus digilap dan seterusnya dapat diketengahkan bakat mereka sehingga berpeluang untuk menyarung jersi pasukan negeri dan kebangsaan.

"Kita memang mempunyai ramai pemain remaja yang mempunyai bakat dan TABS Safa Bandaraya akan memberi latihan berterusan dan pendedahan kepada mereka supaya mereka mampu meningkatkan keupayaan mereka dalam bolasepak," ujarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan