Rabu, 28 Mac 2012

SIJIL ANAK NEGERI ADUN SRI TANJONG DIBATAL



JIMMY...bukan Sino-Kadazan.

Lembaga Pegawai Sabah yang dilantik Yang Dipertua Negeri telah mengemukakan perakuan kepada Mahkamah Anak Negeri Kota Kinabalu bagi melaksanakan keputusan membatalkan Sijil Anak Negeri Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Sri Tanjong, Jimmy Wong.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Hajiji Noor berkata, lembaga berkenaan telah melakukan siasatan, penelitian dan perakuan untuk membatalkan Sijil Anak Negeri pemmpini DAP tersebut atas beberapa faktor.

Katanya, ini termasuk maklumat keturunan yang dituntut Wong sebagai Sino-Kadazan adalah bercanggah dengan salasilah keturunannya yang sebenar.

"Tidak ada setitikpun darah keturunan Kadazan mengalir dalam tubuh Jimmy Wong kerana ibu bapanya adalah daripada keturunan Cina, sebagaimana yang tercatat dalam sijil lahirnya."

"Sebab itu, Lembaga Pegawai mendapati Jimmy Wong telah tidak memenuhi Seksyen 2 (1) Ordinan Tafsiran Anak Negeri (Bab 64),” kata Hajiji ketika menyampaikan ucapan penggulungan kementeriannya pada sidang Dewan Undangan Negeri Sabah, di sini.

Menteri itu bagaimanapun, berkata, keputusan lembaga itu hanya dapat dilaksanakan dalam masa terdekat berikutan pewujudan Mahkamah Anak Negeri Kota Kinabalu baru sahaja diwartakan pada Disember tahun lepas. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan