Rabu, 20 Jun 2012

MOHD AL-HAFIDZ DITERIMA SEBAGAI PEGUAMBELA DAN PEGUAMCARA DI MAHKAMAH TINGGI MALAYA

Al-Hafidz (kanan) bersama kedua ibu bapa selepas majlis penerimaan sebagai peguambela dan peguamcara di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 18 Jun 2012.

Graduan jurusan undang-undang, Mohd Al-Hafidz Lokman diterima secara rasmi sebagai peguambela dan peguamcara di Mahkamah Tinggi Malaya pada satu majlis yang diadakan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Isnin lepas. 

Al-Hafidz, 25, merupakan anak sulung pasangan Lokman Sunggim dan Salbiah Jabrin, kedua-duanya bekas wartawan dan pernah berkhidmat di beberapa akhbar tempatan di Sabah sebelum ini.
 

Dia memperoleh Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang dengan kepujian dari Universiti Malaya pada 2011 sebelum menjalani latihan guaman di Tetuan Shukor Baljit & Partners di Sentul, Kuala Lumpur. 

Sebelum ditawarkan memasuki Universiti Malaya pada 2006, Al-Hafidz adalah pelajar terbaik peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) Sekolah Menengah Kebangsaan Likas pada tahun tersebut. Sebelum itu, dia menduduki peperiksaan Sjil Pelajaran Malaysia (SPM) di Sekolah Menengah Teknik Likas dan pernah belajar di SM All Saint Kota Kinabalu. Sewaktu di sekolah rendah, Hafidz belajar di SRK St. Agnes, Likas, antara sekolah rendah yang menunjukkan prestasi baik di Kota Kinabalu.
 
Dia pada mulanya berhasrat mengambil jurusan pengajian sejarah namun kemudian mengubah hasratnya itu untuk mengambil jurusan undang-undang atas nasihat keluarga.
 
Sesuatu yang sangat mengembirakan dirinya dan keluarga ialah apabila dia membuat pilihan pertama untuk memasuki Universiti Malaya dan diterima ke universiti berkenaan.

1 ulasan: