Selasa, 31 Julai 2018

PRESIDEN BARU SAFA DITENTUKAN 25 OGOS

SHAFIE...belum beri pengesahan.
 Siapa pemimpin yang akan menerajui kepimpinan Persatuan Bolasepak Sabah (SAFA) hanya akan ditentukan pada 25 Ogos ini apabila pemilihan baru bagi beberapa jawatan tertinggi badan bolasepak itu diadakan pada tarikh berkenaan.

Sekurang-kurangnya lima nama mendapat pencalonan bagi jawatan presiden termasuk Ketua Menteri, Datuk Seri Shafie Apdal sebaik sahaja pencalonan ditutup pada 29 Julai lepas.

Empat lagi yang turut menerima pencalonan ialah Pemangku Presiden, Datuk Yusoff Mohd Kassim, Setiausaha Agung, Alijus Haji Sipil, ahli perniagaan, Haji Hamid Apdal dan T.C Goh.


ALIJUS...mendapat pencalonan jawatan presiden dan timbalan presiden.
Shafie bagaimanapun sebelum ini dilaporkan kurang berminat untuk jawatan tersebut sebaliknya mahu individu lain menerajui badan sukan itu.

Yusoff yang ketika ini memangku jawatan itu berikutan perletakan jawatan Tan Sri Musa Aman selepas pilihan raya umum negeri Mei lepas difahamkan menyatakan hasrat untuk menolak pencalonan bagi jawatan presiden kerana hanya mahu bertanding bagi jawatan timbalan presiden.

Jika Ketua Menteri dan Yusoff menolak pencalonan, ini bermakna pertandingan bagi jawatan tertinggi SAFA itu hanya menyaksikan tiga calon akan bersaing iaitu Alijus, Hamid dan Goh.


YUSOFF...tolak pencalonan presiden, hanya mahu tanding timbalan presiden.
Apa pun tidak dapat dipastikan sehingga ini sama ada perubahan bakal berlaku pada saat-saat akhir menjelang Kongres Safa pada 25 Ogos ini.

Bagi dua jawatan timbalan presiden, seramai lapan orang telah mendapat pencalonan. Mereka ialah Yusoff, Alijus, Hamid Apdal, Ahli Majlis Tertinggi, Datuk Juil Nuatim, Dato Rahman Zakaria, bekas pemain kebangsaan, James Wong, Fredolin Penggo dan Datuk Nizam Abu Bakar Titingan.

Seramai 12 individu juga mendapat pencalonan bagi naib presiden terdiri daripada Juil yang juga selaku pengurus pasukan Liga Perdana Sabah, Rahman Zakaria, Dato Razak Sulaiman, James Wong, Dr. Chacho Hj Bullah, Salehudin Anoi, Matlan Marjan, Hussin Rahim, Azmeer Shamsudin, Mohd Ismail Ayob, Yahya Kassim dan Reggie Sua @ Hafeez.

Dalam satu sidang media, Yusoff memberitahu bahawa pencalonan bagi jawatan Ahli Majlis Tertinggi masih dibuka sehingga 3 Ogos ini.

Katanya, ini bagi membolehkan pencalonan dapat dibuat bagi jawatan AMT yang berlaku kekosongan ekoran beberapa penyandangnya mendapat pencalonan ke jawatan lebih tinggi.

"Kami perlu memaklumkan mereka (AMT) yang terbabit untuk mengosongkan jawatan dan pencalonan baru perlu dilakukan," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan