Rabu, 1 Ogos 2018

LEBIH RAMAI PELATIH SERTAI PROGRAM PEMBANGUNAN TABS


Sebahagian pelatih baru yang menyertai program tersebut.

KOTA KINABALU: TABS Safa Bandaraya menjangka lebih ramai pelatih akan menyertai Program pembangunan bolasepaknya yang kini semakin mendapat sambutan memberangsangkan terutama dalam kalangan pelatih baru.

Ibu bapa di sekitar ibu kota menunjukkan minat untuk memberi pendedahan awal terhadap anak-anak mereka mengikuti program pembangunan sukan berkenaan.

Timbalan Pengerusi TABS Safa Bandaraya, Lokman Sunggim, berkata kehadiran pelatih-pelatih baru sehingga ini sangat menggalakkan dan menjangka lebih ramai lagi akan mendaftarkan diri.

Katanya, ini perkembangan yang positif kerana ibu bapa mempunyai keyakinan terhadap program tersebut yang membabitkan kanak-kanak berusia bawah 10 tahun sehingga kepada belia berusia 18 tahun.

Malah, menurut beliau, ada juga kalangan ibu bapa yang mendaftarkan anak-anak mereka berusia seawal tiga dan lima tahun menyertai program pembangunan TABS itu.



Matasan memberi taklimat kepada pelatih-pelatih mengenai latihan mereka.
Beliau berkata, yuran pendaftaran pelatih baru dinaikkan kepada RM20 sebulan mulai bulan lepas daripada RM10 sebelum ini bagi meningkatkan peralatan dan kemudahan latihan.

Yuran baru itu diumumkan Pengerusi TABS Safa Bandaraya, Sulaiman Mohd Noor pada majlis rumah terbuka hari raya aidilfitri badan itu, baru-baru ini selepas diputuskan pada mesyuarat ahli jawatankuasa TABS sebelumnya.

Lokman yang juga Penolong pengurus pasukan B19 Sabah memberitahu, melalui program itu, pemain-pemain yang berbakat dalam pelbagai kategori dapat diketengahkan dan mereka yang berusia bawah 19 tahun dan memiliki kualiti akan berpeluang menyertai ujian pemilihan dalam skuad Piala Belia Sabah.

Katanya, program tersebut terbukti telah berjaya melahirkan ramai pemain berbakat dan ada kalangan mereka sudah berjaya mewakili skuad Piala Belia Sabah, Piala Presiden dan juga skuad senior.

"Kami akan meneruskan program pembangunan ini memandangkan ia mendapat sambutan menggalakkan. Kami juga mengucapkan penghargaan kepada semua pihak yang memberi sokongan terutama pihak CIMB Foundation," tegasnya.

Setakat ini, TABS mempunyai lebih 12 jurulatih bertauliah diketuai Matasan Ahmad untuk memberi bimbingan kepada pelatih-pelatih mengikut kategori umur masing-masing.

Beliau seterusnya mengalu-alukan penyertaan bekas jurulatih skuad Piala Belia Sabah, Awang Sabtu Jamil untuk menyumbangkan khidmatnya bersama TABS untuk menjayakan program pembangunan tersebut.

Pemain-pemain menjalani latihan setiap hujung minggu.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan