Sabtu, 25 Ogos 2018

ALIJUS DIPILIH PRESIDEN SAFA YANG BAHARU

Seperti yang dijangka, bekas Setiausaha Agung Persatuan Bolasepak Sabah (SAFA), Alijus Haji Sipil (gambar) dipilih sebagai Presiden SAFA yang baharu dalam Kongres SAFA (Tahun 2018) di Likas Square Ballroom, petang tadi.

Beliau memperoleh 39 undi mengalahkan bekas Pemangku Presiden SAFA, Datuk Yusoff Kassim yang mendapat 13 undi. 

Bagi dua jawatan Timbalan Presiden dimenangi Haji Hamid Apdal, adik Ketua Menteri Datuk Seri Shafie Apdal dan Dato Rahman Zakaria.

Manakala bagi jawatan Naib Presiden dimenangi Datuk Juil Nuatim, pengurus pasukan Liga Perdana Sabah dan muka baru Ismail Ayub.

Dua Ahli Majlis Tertinggi yang turut dipilih ialah Jackson Taguah dan Awang Fadly Juanas.


Alijus bersama Hamid (baju putih) dan Rahman (kanan).

Berucap selepas diumumkan sebagai Presiden baharu badan tersebut, Alijus mengucapkan penghargaan dan terima kasih kepada perwakilan dari 26 badan gabungan SAFA yang memberi kepercayaan kepada beliau untuk menerajui SAFA.

Katanya, beliau akan bekerjasama dengan kepimpinan baharu SAFA dan akan memberi peranan kepada mereka supaya badan bolasepak negeri dapat berfungsi dengan baik untuk kemajuan sukan bolasepak di negeri ini.

Beliau juga memberitahu pihaknya akan mengadakan mesyuarat dengan semua anggota majlis tertinggi di Pejabat SAFA pada sebelah petang.

Ditanya pemberita kemudian, Alijus berkata, beliau juga akan memberi fokus untuk mempertingkatkan keberkesanan pentadbiran SAFA agar ia akan menjadi lebih baik.

"Jika pentadbiran dan pengurusan badan ini lebih baik, ia akan menarik perhatian penaja untuk datang kepada kita," tegasnya.
               Alijus dan kepimpinan tertinggi SAFA selepas kongres tersebut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan