Selasa, 4 September 2018

BERI PELUANG KEPIMPINAN SAFA LAKSANA TUGAS - KM

Shafie diperkenalkan kepada pemain skuad bolasepak SUKMA Sabah.

Ketua Menteri, Datuk Seri Shafie Apdal berkata, kepimpinan Persatuan Bolasepak Sabah (SAFA) yang diterajui Presiden baharu, Alijus Haji Sipil harus diberi peluang untuk menjalankan tugas mereka.

Menurutnya, beliau tidak akan membuat sebarang ulasan.

"Ia adalah proses demokratik dan jawatankuasa baharu itu telah dipilih oleh perwakilan. Di pihak kerajaan, kami akan cuba mempercepatkannya sebaik yang boleh," katanya selepas majlis penyerahan bendera kepada kontinjen SUKMA Sabah di Kota Kinabalu, yang akan menyertai sukan itu di Perak pada 14--22 September ini.

Ketua Menteri berkata, kerajaan akan sentiasa cuba membantu badan bolasepak negeri tetapi tidak semestinya dari segi kewangan kerana SAFA perlu mengukuhkan sendiri kedudukan kewangannya.

Katanya, adalah penting persatuan itu diuruskan oleh individu yang berkeupayaan dengan pendekatan baharu untuk membangunkan sukan bolasepak.

"Duit bukan satu-satunya faktor kejayaan. Ia bukan persoalan dengan lebih banyak duit, anda boleh berjaya, kita perlu gunakan sumber yang ada."

"Kita mempunyai kemudahan latihan dan infrastruktur yang diperlukan. Saya tidak nampak bagaimana kita tidak boleh berjaya tanpa sebarang wang," katanya.

Bagaimanapun dalam era bolasepak profesional di negara ini, realitinya sumber kewangan merupakan aspek asas yang penting dalam pengurusan sesebuah pasukan terutama dalam mendapatkan khidmat pemain-pemain import yang terbaik di samping nilai pemain-pemain tempatan yang berkualiti semakin meningkat selain kos pengurusan yang lain.

Mengenai dengan perletakan jawatan adik beliau, Haji Hamid Apdal sebagai Timbalan Presiden SAFA selepas empat hari dipilih perwakilan, Shafie mengakui, beliau hanya menasihati adiknya untuk memberi laluan kepada individu yang lebih berpengalaman dalam persatuan itu.

"Saya tidak tahu berhubung perletakan jawatan itu kerana saya tiada hasrat menyekat minatnya dalam sukan itu. Ia hanya nasihat daripada saya bahawa masih ada ramai lagi orang berkeupayaan di luar sana," tegasnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan