Isnin, 10 Februari 2020

GANDINGAN JAMES WONG, HASSAN SANI MASIH BERTERUSAN

James (tiga dari kiri) bersama Saddi dan Hassan.
Legenda bolasepak Sabah khususnya Datuk James Wong dan Datuk Hassan Sani masih lagi bergandingan di padang walaupun bukan lagi sebagai penyerang berbisa seperti di era lewat 1970-an dan awal 1980-an.

Bagaimanapun gandingan mereka pada waktu ini hanyalah sekadar menjayakan program dalam sukan yang melonjakkan nama mereka itu.

Umpamanya, mengendalikan klinik bolasepak dan menganjurkan perlawanan-perlawanan amal untuk membantu rakan-rakan bekas pemain.

Ia dilakukan sebagai menghargai sumbangan rakan-rakan mereka dalam sukan bolasepak pada masa lalu.

Melalui platform, Persatuan Bekas Pemain Sabah 70/80-an, penampilan kedua-dua bintang skuad olimpik negara pada 1980 itu masih mampu menghimpun rakan-rakan bekas pemain Sabah untuk bersama turun padang bagi menjayakan program-program tersebut.

Baru-baru ini (8 Februari 2020), bekas-bekas pemain Sabah yang diketuai James sendiri selaku Presiden persatuan itu mengadakan klinik bolasepak di padang sintetik Kompleks Sukan Sandakan dan seterusnya mengadakan perlawanan amal bagi mengutip sumbangan untuk bekas ketua pasukan Sabah era 80-an, Awang Hamid yang meninggal dunia.

Perlawanan itu diadakan sempena dengan Kejohanan enam penjuru melibatkan bekas-bekas pemain Malaysia, Sabah dan daerah Sandakan yang disempurnakan perasmiannya oleh Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Sukau, Datuk Saddi Abdul Rahman.

James yang juga Naib Presiden Persatuan Bolasepak Sabah (SAFA) memberitahu, beberapa bekas pemain yang pernah bersamanya dan Hassan dalam pasukan negeri pada suatu ketika dahulu hadir untuk menjayakan perlawanan amal tersebut.

Antaranya Malim Surat, Azah Ezrien, Karti Tukimin, Awang Ahmad, Awang Palal, Salehudin Anoi, Yahya Kassim dan jurulatih mereka pada ketika itu, Stanley Chew.

Bekas pemain yang lebih junior turut bersama mereka ialah Sammy Kassim, Paddy Edwin dan Eddy Lahan.
Saddi berucap pada program tersebut.

Datuk Saddi dalam ucapan perasmiannya memberi jaminan akan sentiasa menyokong usaha bekas-bekas pemain Sabah itu dalam menyemarakkan aktiviti sukan bolasepak di negeri ini.

"Mereka semua ini telah mengharumkan nama Sabah pada masa lalu dan sewajarnyalah mereka sentiasa diingati selain memberi sokongan terhadap setiap program yang mereka jayakan," katanya.

Pengerusi penganjur kejohanan tersebut, Salehuddin Anoi yang juga seorang jurulatih di Sandakan mengucapkan penghargaan kepada bekas-bekas pemain Sabah yang terlibat dalam program sehari itu.

Katanya, melalui aktiviti seumpama ini mampu mengumpul sumbangan bagi membantu bekas-bekas pemain.
Penulis bersama dengan Hassan dan James serta bekas-bekas pemain Sabah yang lain, Awang Ahmad, Awang Palal dan Yahya Kassim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan