Ahad, 25 Ogos 2013

WENCES LEPASKAN KETUA BAHAGIAN TAWAR DIRI TANDING TIMBALAN PRESIDEN

KUALA PENYU: Ketua Upko Bahagian Beaufort, Datuk Seri Panglima Wences Angang (gambar) mengumumkan pada Sabtu untuk tidak mempertahankan jawatan tersebut pada mesyuarat agung pemilihan bahagian berkenaan bulan depan.

Beliau berkata keputusan itu dibuat bagi memberi laluan kepada pemimpin lain untuk bertanding jawatan berkenaan dalam pemilihan kali ini.

“Selepas menerajui kepimpinan bahagian ini lebih 20 tahun, sudah tiba masanya saya melepaskan jawatan ini untuk memberi ruang kepada pemimpin lain untuk mengambil alih kepimpinan bahagian,” katanya ketika mempengerusikan mesyuarat ahli jawatankuasa bahagian parti itu di pejabat Upko bahagian di sini.

Menurutnya, setakat ini sudah ada pemimpin yang berminat untuk bertanding jawatan nombor satu bahagian itu tetapi enggan menamakan calon tersebut.

Katanya, ini merupakan peluang terbuka kepada pemimpin baharu untuk menawarkan khidmatnya kepada parti.

Tarikh tutup pencalonan ditetapkan pada 3 September ini dan senarai calon yang layak bertanding bagi semua jawatan akan diumumkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan, Jutih Kangang pada hari berikutnya.

Sebanyak 84 cawangan layak menghantar perwakilan ke mesyuarat agung berkenaan.

Serentak dengan itu, Wences yang juga Naib Presiden Upko turut menyatakan hasrat menawarkan diri untuk bertanding jawatan timbalan presiden pada Kongres Tri-tahunan parti itu yang dijadualkan pada Oktober ini.

Beliau berharap pihaknya akan memperoleh pencalonan yang mencukupi untuk melayakkan beliau bertanding bagi jawatan tersebut.

Seseorang calon memerlukan sekurang-kurangnya lapan bahagian membuat pencalonan bagi melayakkannya berbuat demikian.

Jawatan timbalan presiden ketika ini dipangku naib presiden 1, Datuk Dr Ewon Ebin berikutan tindakan penyandangnya Datuk Wilfred Bumburing menyertai pembangkang sebelum pilihan raya umum ke-13 lepas.

Bumburing yang memimpin Angkatan Perubahan Sabah (APS) bertanding atas tiket Parti Keadaan Rakyat (PKR) pada pilihan raya lepas dan berjaya memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri kawasan Tamparuli tetapi tewas bagi kerusi Parlimen Tuaran, yang dimenangi Datuk Wilfred Madius Tangau, Setiausaha Agung Upko.

Dalam perkembangan lain, jawatan tertinggi dalam kepimpinan Upko pusat dijangka akan menyaksikan pertandingan pada kongres kali ini. Bagaimanapun ia tertakluk dengan kelayakan pencalonan yang dilakukan 23 bahagian yang akan mengadakan mesyuarat agung tri-tahunan masing-masing sepanjang bulan depan.

1 ulasan:

  1. Peluang itu harus diberikan dahulu lagi bukan sekarang. 20 tahun itu cukup lama untuk memegang jawatan itu. Rasanya peluang itu tidak mungkin datang jika tidak berlaku kekosongan jawatan lebih tinggi itu?..

    BalasPadam