Jumaat, 3 April 2020

PENDUDUK KG POGUNON BERI SAYUR PERCUMA

Sayur dalam beg plastik diberi secara percuma di Kg Pogunan, Penampang. - Foto ehsan: Mikhail J. Savior.

Bermacam-macam cara bantuan dihulurkan kepada mereka yang terkesan dengan wabak COVID-19 terutama ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan kerajaan bagi membendung penularan wabak tersebut.

Selain bantuan dari pihak kerajaan negeri dan persekutuan, terdapat individu yang prihatin turut menghulurkan bantuan dengan cara mereka sendiri.

Di Kampung Pogunon, Penampang umpamanya, penduduknya meletakkan sayur-sayuran di pagar rumah mereka dan tepi jalan untuk dberikan secara percuma kepada orang ramai di sekitar kampung itu.

Sayur-sayuran itu yang dimasukkan dalam beg plastik digantung atas pagar dan ada juga diletakkan atas meja di tepi-tepi jalan yang menjadi laluan orang ramai.

Menurut Jabatan Penerangan daerah Penampang menerusi laman facebooknya, ramai netizen terharu dan memuji usaha penduduk kampung terbabit.
Sayur percuma, usaha murni penduduk kampung berkenaan.
Pemberian sayur secara percuma itu sekurang-kurangnya memberi peluang kepada mereka yang menghadapi kesukaran ke pasar atau pasaraya untuk mendapatkanya.

Bantuan bahan mentah seperti itu tentunya melegakan kepada penduduk berhampiran khususnya yang tidak mempunyai pendapatan tetap dan mereka yang "kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang".

Mudah-mudahan lebih banyak bantuan melalui pelbagai cara dapat disampaikan kepada golongan yang sangat memerlukan ketika ini.
Buah betik diletakkan di tepi jalan di luar rumah penduduk dan boleh diambil secara percuma.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan