Ahad, 22 April 2012

LAJIM KESAL PERUNTUKAN KAWASAN PARLIMENNYA DISEKAT


RASMI...Lajim memotong riben ketika merasmikan program itu.

Anggota Parlimen kawasan Beaufort, Datuk Seri Panglima Haji Lajim Haji Ukin melahirkan rasa kesal dan kecewanya atas tindakan beberapa pihak yang menyekat peruntukan Parlimen  di kawasannya yang sehingga kini gagal disalurkan.

Katanya, peruntukan yang disediakan kerajaan itu kepada setiap kawasan Parlimen di negeri ini sepatutnya sudah pun dikeluarkan bagi membolehkan permohonan projek-projek pembangunan daripada rakyat dapat dilaksanakan secepat mungkin.

"Sehingga sekarang (bulan April), kita belum menerima sebarang peruntukan tersebut  sedangkan kita maklum ia telahpun disediakan oleh kerajaan untuk diagih-agihkan bagi melaksanakan pelbagai projek pembangunan untuk faedah rakyat sebagaimana senarai permohonan projek pembangunan yang perlu diberikan keutamaan untuk dilaksanakan di setiap kawasan Parlimen," katanya.

Beliau menyatakan perkara itu ketika ditemui selepas merasmikan program Juara Rakyat dan Hari Keluarga PIBG Gerakan Daya Wawasan dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) KampungTempurung di Kuala Penyu, kelmarin.

Difahamkan setiap kawasan Parlimen menerima lebih  RM1 juta setiap tahun khusus untuk membiayai perlaksanaan projek pembangunan di kawasan yang mereka wakili dan peruntukan tersebut disalurkan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan Negeri Sabah untuk diagih-agihan mengikut kawasan Parlimen di negeri ini.

Lajim yang juga Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, berkata kelewatan menyalurkan peruntukan tersebut  mengikut  jadual yang ditetapkan menyebabkan pelbagai projek pembangunan untuk kemudahan rakyat tidak dapat dilaksanakan dengan segera.

Katanya, ini menyebabkan rakyat  tertunggu-tunggu, terkilan dan melahirkan rasa marah mereka kepada pemimpin.

"Peruntukan tersebut bukan untuk kegunaan peribadi pemimpin sebaliknya  ia peruntukan yang disediakan oleh kerajaan BN untuk kepentingan rakyat," katanya.

Beliau tidak faham kenapa  situasi seperti  itu berlaku di kawasan yang diwakilinya  sedangkan di kawasan Parlime lain peruntukan yang serupa telah pun disalurkan.

Berharap pihak yang berkenaan bersikap profesional dan proaktif menangani kelewatan tersebut.

Ditanya mengenai spekulasi yang mengaitkan diri beliau dengan sebuah parti pembangkang dan akhir-akhir ini sering bersuara seolah-olah mengkritik kerajaan, Lajim yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno berkata, beliau adalah wakil rakyat BN yang mewakili rakyat  untuk menyampaikan masalah rakyat .

"Saya bukan wakil rakyat dari parti pembangkang kenapa perlu ada sekatan terhadap peruntukan di kawasan Parlimen saya, perlu saya tegaskan kita akan menghadapi pilihan raya umum ke-13, kelewatan kita mengatasi masalah terutama dalam memenuhi keperluan rakyat akan turut menjejaskan reputasi BN," tegas Lajim

Beliau menambah slogan " Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan" perlu dihayati bukan sahaja oleh pemimpin namun jabatan serta pegawai kerajaan sebagai pelaksana di peringkat bawahan.

"Jangan sampai rakyat melahirkan protes mereka terhadap tuntutan keperluan pembangunan yang mereka harapkan dari kerajaan selama ini mengakibatkan mereka beralih arah dalam pilihan raya umum akan datang yang boleh menjejaskan kredibiliti pemimpin dan kerajaan," katanya. (Oleh JAAFAR ABD. WAHID).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan