Khamis, 1 Ogos 2013

KYS BAKAL BERSTATUS UNIVERSITI

Universiti Kolej Yayasan Sabah akan menjadi kenyataan jika semuanya berjalan lancar, kata Pengarah Kumpulan Yayasan Sabah yang baru, Datuk Sapawi Ahmad (gambar).

Beliau yang juga Anggota Parlimen Sipitang, berkata apabila institusi pengajian baru itu dibuka kelak, ia akan meningkatkan lagi usaha membangunkan sektor penddikan di negara ini bersama dengan kolej-kolej yang sedia ada.

“Ini juga akan membantu negeri mencambahkan lagi ilmu pengetahuan dan kemahiran sumber manusia serta pembangunan sosial yang menjadi sebahagian perancangan yang terkandung dalam Program Transformasi Kerajaan,” katanya pada majlis berbuka puasa di Kota Kinabalu.

Sapawi menyifatkan usaha syarikat berkaitan kerajaan itu sebagai sebahagian daripada agenda besar.

Timbalan Menteri Pelajaran 1, Datuk Mary Yap pula mengesahkan bahawa KYS dalam proses memohon untuk mendapatkan kelulusan status universiti bagi kolej tersebut. Perkara itu dimaklumkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) KYS, Dr. Dg Aminah Ali ketika mengadakan kunjungan hormat di pejabatnya di Putrajaya.

Sambil mengucapkan tahniah atas insiatif itu, Yap berkata penaikan taraf itu sudah tentu dapat meningkatkan lagi pembangunan pendidikan di Sabah.

Beliau turut menyatakan bahawa pujian patut diberikan kepada Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman yang telah banyak memberi sokongan kepada kolej berkenaan.

“Sepanjang saya mengenalinya, beliau sentiasa menyokong semua yang berkaitan pencapaian pendidikan di semua peringkat,” kata Yap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan