Selasa, 3 Januari 2012

UMNO SABAH TIADA BANTAHAN, SOKONG PENUBUHAN RCI

SAPAWI...Umno Sabah sokong penubuhan RCI.

Umno Sabah secara terbuka menyokong pembentukan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI) untuk menjalankan siasatan dakwaan bukan warganegara memperoleh kewarganegaraan dengan cara yang diragui di negeri ini, kata Ketua Penerangannya, Datuk Sapawi Ahmad.

Beliau berkata, Umno Sabah  tidak pernah membantah mengenai cadangan penubuhan RCI itu.

"Keputusan untuk mewujudkan RCI adalah keputusan pentadbiran Kerajaan Persekutuan dan pihak berkuasa yang betul untuk memutusknnya ialah Kabinet Persekutuan," katanya dalam satu kenyataan selepas menghadiri mesyuarat dan minum pagi yang dihoskan oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman.

Sapawi juga memaklumkan bahawa semua anggota Parlimen dari Sabah mengundi di Parlimen untuk menerima perakuan oleh Jawatankuasa Pemilihan Parlimen yang diketuai Datuk Seri Dr Maximus Ongkili yang antara lain membuat resolusi untuk menubuhkan RCI di Sabah.

"Justeru, isu Umno Sabah membantah atau menentang penubuhan RCI tidak pernah timbul. Malah pada 2008, Umno Sabah telah mengemukakan memorandum kepada Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi yang membuat perincian isu-isu yang perlu diberikan perhatian segera oleh Kerajaan Persekutuan," katanya.

Dalam memorandum tersebut, antara lain katanya menggesa Kerajaan Pusat untuk mengambil tindakan proaktif untuk menguruskan pertambahan jumlah rakyat asing di Sabah.

Beliau yang juga Anggota Parlimen Sipitang menambah di peringkat kerajaan negeri, Jawatankuasa Kewarganegaraan BN Sabah yang dipengerusikan Tan Sri Joseph Pairin Kitingan telah dibentuk untuk menangani isu pendatang izin.

"Umno Sabah telah menyuarakan tentang pendirian rasminya mengenai RCI kepada jawatankuasa berkenaan. Kita juga tiada sebarang bantahan bagi penubuhan RCI oleh Kerajaan Persekutuan," katanya sambil menambah bahawa Umno Sabah tetap bersama rakyat berhubung isu-isu penting untuk melindungi kepentingan dan kebajikan negeri ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan