Khamis, 11 Jun 2020

SEMUA MP WARISAN NAFI LAPORAN TINGGALKAN PARTI

Kesemua Anggota Parlimen (MP) Parti Warisan Sabah menyangkal dakwaan bahawa ada dalam kalangan mereka lapan MP telah keluar meninggalkan parti tersebut.

Mereka menyifatkan laporan sebuah akhbar di Semenanjung dan beberapa posting yang viral di media sosial sebagai tidak benar dan hanya sekadar khabar angin.

Kelapan-lapan MP berkenaan ialah Anggota Parlimen Penampang, Datuk Ignatius Darell Leiking yang juga Timbalan Presiden Warisan, Datuk Mohamaddin Ketapi (Lahad Datu), Datu Liew Vui Keong (Batu Sapi), Datuk Azis Jaman (Sepanggar), Isnaraissah Munirah Majilis (Kota Belud), Ma'amun Sulaiman (Kalabakan), Ahmad Hassan (Papar) dan Datuk Rozman Isli (Labuan).

Ketua Menteri, Datuk Seri Shafie Apdal juga merupakan Anggota Parlimen Semporna.

Dalam kenyataan bersama, mereka menafikan sekeras-kerasnya laporan yang bertiup kencang itu dan menyatakan ia adalah tidak benar.

Mereka mendakwa bahawa semua MP terbabit mempunyai keyakinan penuh terhadap kepimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Shafie Apdal yang juga Anggota Parlimen Semporna dan akan terus berdiri teguh dibelakang beliau.

Menurut mereka, desas-desus akan berlaku pembelotan menunjukkan Kerajaan Persekutuan cuba mendapatkan sokongan bagi membolehkan mereka dapat meneruskan pemerintahan.

"Kami tidak akan mengkhianati amanah rakyat dan akan berpegang teguh kepada prinsip kami," dakwa mereka.
Dalam perkembangan berkaitan, Anggota Parlimen Kota Belud, Puan Isnaraissah Munirah (gambar), satu-satunya MP wanita Warisan turut menolak dakwaan bahawa beliau akan keluar parti.

"Saya terkejut apabila ada portal menyebut empat orang anggota parlimen Warisan termasuk seorang wanita yang telah viral", katanya.

Munirah berkata, gelaran yang berhormat yang diterimanya sekarang atas kepercayaan masyarakat dengan parti Warisan dan beliau tentunya tidak akan mensia-siakan.

Katanya, beliau berdiri teguh dan menyokong penuh kepimpinan parti Warisan yang diketuai Ketua Menteri, Datuk Seri Shafie Apdal

Sementara itu, Ketua Menteri difahamkan mengadakan perjumpaan dengan ahli-ahli dewan undangan negeri dan anggota parlimen Kerajaan Negeri dari Warisan, PKR dan Upko di Pusat Pentadbiran Negeri Sabah (PPNS), pagi ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan