Ahad, 14 Jun 2020

PEGUAM DIREMAN SEMINGGU DALAM KES PENJUALAN TANAH

Michael Ubu (tengah) diiringi pegawai SPRM di bangunan mahkamah pada Sabtu.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendapatkan perintah penahanan tujuh hari terhadap seorang peguam bagi membantu siasatan dalam urusan penjualan tanah bernilai RM155 juta kepada Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA).

Majistret Lovely Natasha Charles mengeluarkan perintah itu kepada peguam Michael Persius Ubu, 63, pada Sabtu selepas mendapat permohonan reman daripada SPRM berkuatkuasa 12 Jun.

SPRM mengkehendaki suspek sejak 2017 untuk membantu siasatan berhubung urusan penjualan tanah di daerah Tongod, yang terbantut kerana masalah penukaran status Tanah Anak Negeri.

RISDA, agensi di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) telah bersetuju membeli dua bidang tanah seluas 6,000 ekar di Tongod pada 2014.

Untuk tujuan tersebut, RISDA telah melantik sebuah firma guaman yang berpangkalan di Sabah, Michael Ubu & Co untuk mengendalikan urusan pembelian tanah dan membuat pembayaran pendahuluan sebanyak 10 peratus iaitu RM15.5 juta kepada firma guaman itu setelah menandatangani urusan jual beli.

Bagaimanapun, perjanjian itu terbantut disebabkan tanah terbabit adalah Tanah Adat Anak Negeri.

Wang pendahuluan RM15.5 juta yang dipegang firma guaman berkenaan, yang bertindak sebagai pemegang amanah, tidak mengembalikannya kepada RISDA.

Ubu yang ditangkap SPRM pada petang Jumaat, diiringi peguamnya, Zahir Shah dibawa ke Mahkamah Majistret pada pagi Sabtu.

Dia didakwa di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan atas kes pecah amanah jenayah membabitkan penjawat awam atau ejen.

Mohd Faliq Basirudin bertindak sebagai Pegawai Pendakwa SPRM dalam kes itu.

Sebelum ini, Malaysiakini pernah melaporkan bahawa 21 peguam telah disenaraikan dikehendaki polis atas dakwaan pecah amanah dan salah guna wang anak guam.

Ubu adalah salah seorang peguam yang dikehendaki itu dan gambar mereka turut disiarkan dalam portal tersebut.

 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan