Selasa, 16 Jun 2020

UPKO BAHAGIAN BEAUFORT LUMPUH

Limus berbincang dengan Lokman, Raymond dan Weldy (membelakang kamera) dalam satu mesyuarat parti.

Seperti dilanda badai, Upko Bahagian Beaufort lumpuh serta merta ekoran pendirian Ketua Bahagiannya, Datuk Limus Jury bertindak meninggalkan parti itu berkuatkuasa kelmarin.

Serentak dengan itu, beliau yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Kuala Penyu telah mengisytiharkan dirinya sebagai Adun Bebas bersama rakannya Adun Sugut, Datuk James Ratib.

Kedua-dua mereka yang digelar sebagai YB kontroversi yang menjadi buruan sejak kebelakangan ini dikatakan sentiasa "membingungkan" pimpinan atasan dalam kerajaan terutama Ketua Menteri, Datuk Seri Shafie Apdal.

Mereka tiba-tiba muncul kelmarin, keluar dari persembunyian dan bertentang mata dengan para wartawan dan jurugambar dengan kejutan pengumuman keluar parti untuk menjadi Adun Bebas dan menyokong Kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyddin Yassin.

Beberapa pemimpin kanan bahagian turut hadir. Kecuali Timbalan Ketua bahagian beliau, yang juga Setiausaha Agung Upko, Nelson W. Angang, semua bekas naib ketua bahagian hadir. Mereka ialah Raymond Jurih, Rajinan Edin, Lokman Sunggim dan Charles Kilo.

Selain mereka, bekas Ketua Pemuda Upko Bahagian, Mikhail Sungiau Abdullah dan bekas Ketua Wanita Upko Bahagian, Linda Anthony juga hadir.

Bekas setiausaha bahagian, Weldy Throp Hujie hari ini, berkata, daripada 31 ahli jawatankuasa bahagian berkenaan hanya dua orang saja, Nelson dan seorang ahli jawatankuasa bahagian tidak keluar parti.

Ini bermakna 29 ahli jawatankuasa bahagian termasuk pengerusi tetap dan timbalannya mengisytiharkan mengikut jejak Limus yang juga Naib Presiden Upko.

"Mereka memberitahu pendirian mereka kepada saya untuk bersama-sama YB dan tindakan mereka menyebabkan bahagian ini dengan sendirinya lumpuh dan terbubar,".

"Saya percaya semua cawangan juga menghargai tindakan bekas ketua bahagian dan akan menyertai beliau untuk membawa haluan baharu," tegasnya.

Difahamkan Adun Bebas Kuala Penyu itu bersama bekas anggota bahagian dan cawangannya akan menyertai sebuah parti besar dalam sedikit masa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan