Sabtu, 6 Jun 2020

SEBASTIAN KEMBALI BERTUGAS DI KUALA PENYU

Abdul Imam (tiga dari kiri) bertukar dokumen dengan Sebastian pada majlis serah tugas itu.

Sebastian Ingkim, pegawai daerah yang sebelum ini ditukarkan ke Kementerian Pelajaran dan Inovasi kembali bertugas di daerah kelahirannya, Kuala Penyu.

Beliau menggantikan Pegawai Daerah, Abdul Imam Basirun yang dipindahkan ke Beaufort mengambil alih tugas Pegawai Daerah, Jupry Etok yang akan menjawat jawatan Timbalan Setiausaha Tetap di Kementerian Pelajaran dan Inovasi.

Jawatan itu sebelum ini dipegang Sebastian untuk tempoh beberapa bulan.

Majlis penyerahan tugas Abdul Imam dan Sebastian dilakukan secara tertutup di Bilik mesyuarat Pejabat Daerah Kuala Penyu, kelmarin.

Pertukaran mengejut Sebastian ketika kempen pilihan raya kecil Parlimen Kimanis yang lalu mendapat perhatian Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Penyu, Datuk Limus Jury yang sibuk membantu kempen calon yang bertanding pada ketika itu.

Beliau telah meminta jasa baik Ketua Menteri, Datuk Seri Shafie Apdal supaya pegawai daerah tersebut dikekalkan di daerah berkenaan memandangkan beliau (Sebastian) telah berkhidmat dengan baik.

Ketika itu, jawatannya diambil alih Abdul Imam dari Semporna.
Jupry (kiri) bersama Abdul Imam ketika majlis penyerahan tugas.

Pada upacara berasingan di Beaufort, Jupri menyerahkan tugas kepada Abdul Imam yang menjadi pegawai daerah yang baharu di daerah tersebut.

Manakala bekas pegawai daerah itu ditukarkan ke Kementerian Pelajaran dan Inovasi di Kota Kinabalu.

Isteri Jupry, Puan Aminah Aching merupakan Ketua Wanita Umno Bahagian Beaufort.

Dalam perkembangan lain, Abdul Imam berkata, masalah air di daerah berkenaan tidak boleh dibiarkan kerana ia bukan sahaja keperluan asas pengguna tetapi ia juga boleh membantutkan pembangunan.

Bagaimanapun, menurut beliau, pihaknya memerlukan penjelasan dari Jabatan Air Beaufort terlebih dahulu sebelum membuat sebarang cadangan dan keputusan untuk memulihkan bekalan air tersebut.

Katanya, bekas pegawai daerah berkenaan sudah memaklumkan kepadanya mengenai masalah berterusan dihadapi penduduk Klias dan Lumadan termasuk di kebanyakkan kampung serta sekitar pekan Beaufort.

Sehubungan itu, Abdul Imam memberitahu, beliau sendiri akan turun padang untuk melihat sendiri keadaan yang berlaku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan