Selasa, 23 Jun 2020

RACUN PUNCA KEMATIAN GAJAH DI SABAH

Sekumpulan gajah pygmy berkeliaran di tebing sungai di sebuah hutan di Sabah.

Jabatan Hidupan Liar Sabah (JHLS) mendapati kematian kira-kira 60 ekor gajah di Sabah sejak sepuluh tahun lalu berpunca dari racun.

Timbalan Pengarah jabatan berkenaan, Dr. Sen Nathan, berkata setiap gajah di negeri ini terdedah dengan risiko racun sama ada yang digunakan pada tumbuh-tumbuhan, kawasan perladangan dan alam sekitar.

Justeru, katanya, jabatan sedang bekerjasama dengan Pusat Racun Negara bagi melakukan penyelidikan dan penyiasatan terhadap racun yang digunakan untuk tujuan tersebut sehingga menjadi punca kematian haiwan yang dilindungi itu.

Menurut Nathan, kerjasama dengan Pusat Racun Negara itu dimulakan sejak Mac lepas namun tergendala berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

"Tetapi kami akan meneruskan projek ini untuk mengetahui isu keracunan gajah ini," katanya kepada Bernama.

Beliau memberitahu, gajah yang berjaya ditangkap akan dilepaskan ke hutan simpan turut mempunyai risiko keracunan tetapi agak rendah.

Mengenai isu keracunan haiwan itu di kawasan perladangan, beliau berkata, ia tidak begitu membimbangkan kerana kebanyakan estet ketika ini mengamalkan sistem perladangan yang dapat melindungi gajah terbabit.

"Masalahnya sekarang, kami ingin tahu dan kenal pasti sama ada gajah-gajah tersebut mati disebabkan termakan racun atau sengaja diracun," kata beliau.

Nathan berkata, pihaknya akan melakukan kajian bermula Ogos ini bagi mendapatkan data lengkap berkaitan populasi gajah di Sabah melalui dana Lembaga Minyak Sawit Malaysia.

Berdasarkan data 12 tahun lalu, populasi gajah di negeri ini, terdapat sejumlah 2,000 ekor dan kumpulan terbesar terdapat di Hutan Simpan Gunung Rara iaitu kira-kira 600 ekor.

Manakala di Hutan Simpan Tabin dianggarkan berjumlah 500 ekor dan 300 ekor lagi di kawasan Kinabatangan.

Katanya, sudah tiba masanya untuk mendapatkan data baharu memandangkan konflik haiwan itu dengan manusia bertambah terutama membabitkan kawasan habitat.
Gajah yang didapati mati dan diratapi anaknya.

Beliau juga menjelaskan bahawa mereka akan mengunjungi semua tempat pemilik ladang untuk melakukan kaji selidik bagi mendapatkan data secara holistik.

Sebelum ini, Kerajaan negeri telah meluluskan Pelan Tindakan Gajah Negeri Sabah 2020-2029 dalam usaha untuk memastikan haiwan itu tidak mengalami kepupusan di bumi Sabah.

Pelan tindakan 10 tahun itu telah diluluskan Kabinet negeri dengan peruntukan sebanyak RM20 juta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan