Jumaat, 6 Januari 2012

BAJET 2012 PERLU TUMPU USAHA BASMI KEMISKINAN, KATA LAJIM

Lajim bercakap dalam temuramah khas dengan RTM.

Penyaluran peruntukan dalam Bajet 2012 memerlukan tumpuan serius semua pihak terutama bagi agenda mengurangkan kadar kemiskinan di Sabah.

Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Panglima Haji Lajim Haji Ukin, berkata sungguh pun demikian, tidak dinafikan sepanjang 2011 banyak usaha kerajaan telah tercapai.

Beliau berkata demikian dalam Wawancara Khas bersama RTM  sempena Tahun Baru 2012 di kediamannya  di Taman Likas Jaya, dekat sini.

Lajim yang juga Anggota Parlimen Beaufort berkata, perkembangan itu jelas dilihat apabila beberapa kawasan di negeri ini menerima kesan pembangunan infrastruktur seperti jalan raya, bekalan elektrik luar Bandar (BELB) dan bekalan air.

Katanya,  kemudahan masjid dan surau turut dibina kerajaan  termasuk rumah ibadat bagi masyarakat beragama Kristian dan Buddha yang dapat mengukuhkan lagi perpaduan masyarakat berbilang kaum.

Beliau  juga berharap agar pelaksanaan Bajet 2012 dapat disegerakan demi kesejahteraan rakyat dicapai secara menyeluruh.

Dalam perkembangan sama, Lajim memberitahu loji bekalan air yang baru bagi Kuala Penyu dan Menumbuk kini tidak mampu menampung tekanan air  berikutan saluran paip sedia ada sudah melebihi 20 tahun.

“Ini adalah masalah utama yang dihadapi oleh rakyat di kawasan saya terutamanya di Kuala Penyu dan Menumbok yang perlu diatasi segara agar ianya tidak menjadi isu di  samping dapat menyelesaikan masalah yang bertahun-tahun  dihadapi oleh rakyat,” katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta pihak berkenaan agar masalah saluran bekalan air paip dapat diselesaikan segera bagi  melancarkan agihan bekalan air di kawasan terbabit.

Ketika diminta mengulas isu peningkatan penghijrahan belia dari Sabah untuk bekerja di Semenanjung dan luar negara,  timbalan menteri itu berkata, ianya merupakan fenomena biasa akibat kecenderungan sendiri mencari pengalaman baharu dan ingin memperoleh pendapatan yang lebih tinggi. 

Faktor lain yang mendorong penghijrahan belia negeri ini ke luar negara seperti Singapura, Brunei, Jepun, Australia dan New Zealand disebabkan kesukaran mendapat pekerjaan di sini, katanya.

Beliau yang juga bekas Presiden Majlis Belia Sabah berkata, peluang mendapatkan pekerjaan di tempat sendiri masih terhad  di samping sikap belia yang suka memilih pekerjaan.

“Limpahan pekerjaan di Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP) dan pewujudan Industri Kelapa Sawit Berkelompok (POIC) di Lahad Datu sedikit sebanyak dapat mengimbangi keperluan pekerjaan yang diminati belia dan kita berharap lebih ramai di kalangan belia diberikan peluang bekerja di sini,” tegas Lajim

Beliau menambah, pewujudan program  Satu Daerah dan Satu Industri (SDSI) juga perlu diperluaskan kerana ia dilihat mampu mengurangkan penghijrahan belia dari luar bandar ke bandar-bandar besar, dengan mengusahakan produk sendiri. –Oleh Jaafar Abdul Wahid.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan