Khamis, 12 Januari 2012

PBBS BUAT LAPORAN POLIS TERHADAP PORTAL HINA JANANG GAYUH

Roslan bersama Setiausaha Agung PBBS, Awang Anak Abdul Sani (tengah) dan beberapa ahli majlis tertinggi persatuan membawa sepanduk bagi menyatakan sokongan padu terhadap Janang Gayuh selepas membuat laporan polis.

Persatuan Bisaya Bersatu Sabah (PBBS) membuat laporan polis terhadap sebuah portal dan individu tertentu yang didakwa menghina presiden persatuan itu, Janang Gayuh Datuk Seri Panglima Haji Lajim Haji Ukin.

Naib Presiden (PBBS), Haji Roslan Muharam, berkata PBBS kesal dengan tindakan portal tersebut selain perbuatan individu tertentu yang menggunakan perkataan kesat termasuk ilustrasi kartun yang mengejek Lajim yang juga Ahli Parlimen Beaufort.

“Kita faham dalam suasana kita akan menghadapi piliharaya umum, pelbagai sepekulasi digembar-gemburkan baik di portal atau laman sosial facebook tetapi ia seharusnya dibuat secara lebih berhemah dan mempunyai fakta.”

“Namun jika ianya dibuat lebih cenderung untuk menghina, memfitnah dan membangkitkan isu bangsa ia boleh menimbulkan kemarahan kepada masyarakat kami kerana menghina Janang Gayuh, ” katanya di sini ketika ditemui selepas mengetuai ahli majlis tertinggi dan ahli-ahli PBBS membuat laporan polis di Balai Polis Beaufort, kelmarin.

Laporan itu merupakan laporan yang kedua selepas Umno bahagian  Beaufort Isnin lepas membuat laporan yang sama di Balai Polis Karamunsing, Kota Kinabalu.

Menurut Roslan, PBBS membuat laporan polis kerana persatuan tidak mahu Lajim keseorangan menghadapi isu ini dan dalam apa juga keadaan, kami tetap memberikan sokongan padu terhadap kepimpinan beliau (Lajim ) selaku Presiden PBBS,” katanya.

Sehubungan itu, Roslan yang juga Ketua Bahagian Parti Bersatu Sabah (PBS) Bahagian Lumadan meminta pihak berkuasa menyiasat perkara ini agar ia tidak berterusan sehingga  boleh menjejaskan keharmonian  masyarakat pelbagai kaum ekoran beberapa kenyataan yang membangkitkan isu bangsa.

“Masyarakat Bisaya khususnya ahli ahli PBBS  masih memerlukan kepimpinan Lajim bukan sahaja sebagai pemimpin persatuan malah sebagai pemimpin parti  kerana beliau seorang yang prihatin dan disenangi rakyat,”  tambah beliau. (JAW).



Tiada ulasan:

Catat Ulasan