Selasa, 3 Januari 2012

PBS TIADA HASRAT TARIK DIRI DARI BN

Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman bersama Tan Sri Joseph Pairin Kitingan (tiga dari kanan). Pairin mengarahkan Mositun mengeluarkan kenyataan bagi menjelaskan spekulasi tersebut.

Parti Bersatu Sabah (PBS) menolak spekulasi bahawa parti itu akan menarik diri dari Barisan Nasional (BN) sebelum pilihan raya umum ke-13 nanti.

Ketua Penerangannya, Datuk Johnny Mositun, berkata spekulasi mengenai isu ini adalah perbuatan individu dan kumpulan yang ingin membohongi orang ramai seolah-olah wujud sesuatu yang tidak kena di dalam BN.

Dalam satu kenyataan di media tempatan, beliau berkata, majlis tertinggi PBS sedar spekulasi seumpama itu yang dimuatkan melalui internet dan laman sosial facebook tetapi menjelaskan bahawa laporan dan komen-komen tersebut tiada asas bagi mereka.

"Ia tidak lebih daripada perbuatan mereka yang berimiginasi keterlaluan yang tidak mempunyai kerja yang lebih baik dilakukan. Tiada yang memaksa mereka untuk membuktikan apa yang mereka katakan, jadi mereka menggunakan saluran internet untuk menyatakan apa yang mereka suka sama ada betul atau salah," tegasnya.

Ditanya sama ada ia dilakukan oleh pembangkang, Mositun enggan mengulasnya.

"Tidak dapat dinyatakan ia atau tidak. Sesiapa juga tidak boleh membuat sebarang andaian. PBS hanya menasihati orang ramai untuk tidak mempercayai sebarang kenyataan dan laporan yang tidak berasas melalui internet atau akhbar daripada orang atau sumber yang tidak rasmi," katanya.

Ketua Penerangan PBS itu berkata, Presiden parti, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan yang berada di luar negara telah mengarahnya untuk mengeluarkan kenyataan mengenai komitmen penuh parti dan kesetiaan terhadap BN.

Katanya, setiap kali berlaku perbezaan pendapat dalam kalangan parti-parti komponen BN, pihak yang tidak bertanggungjawab akan cuba menggambarkannya seolah-olah terdapat perpecahan di dalam BN.

Mositun berkata, PBS merupakan parti yang komited sepenuhnya terhadap perjuangan BN dan bukan sekadar sebuah parti di dalam BN hanya semata-mata untuk memenangi kerusi dalam pilihan raya.

"PBS akan melakukan sesuatu bagi memastikan kemenangan selesa BN dalam pilihan raya akan datang," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan