Ahad, 1 Januari 2012

LAJIM DAKWA UCAPANNYA DIEKSPLOITASI

LAJIM..."saya hanya suarakan masalah rakyat".

Oleh Jaafar Abdul Wahid
(Pegawai Media YB Datuk Lajim)


Ahli Parlimen Beaufort, Datuk Seri Panglima Haji Lajim Haji Ukin  melahirkan rasa kecewa apabila ucapannya di majlis rumah terbuka Krismas  bekas Wakil Rakyat  Bebas Kuala Penyu, Datuk John Ghani  Jumaat lepas dieksploitasikan pihak tertentu sebagai ucapan menghentam pihak kerajaan.

Katanya, sebagai pemimpin yang  mewakili rakyat, beliau berhak untuk menyuarakan apa juga masalah yang dihadapi oleh rakyat khususnya di kawasannya untuk disampaikan kepada kerajaan.

Menurutnya, selaku wakil rakyat Barisan Nasional (BN) dan menjadi Timbalan Menteri dalam kabinet Persekutuan seharusnya tidak dijadikan alasan bagi beliau tidak  boleh bersuara terutamanya dalam menyampaikan  masalah rakyat kepada kerajaan  bagi diambil perhatian dan tindakan sewajarnya.

 “Kita bersuara mewakili rakyat  dan  apa juga masalah yang kita sampaikan adalah untuk makluman dan perhatian kerajaan khususnya yang membabitkan jabatan serta agensi kerajaan yang bekenaan”  katanya ketika ditemui selepas merasmikan Majlis Pelancaran Persatuan Keluarga Latiman di Kampung Bundu Kuala Penyu dekat sini.

Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan  Tempatan itu berkata demikian ketika dminta mengulas beberapa kenyataan yang dikeluarkan oleh individu tertentu di laman sosial facebook  yang  menyebut  kononnnya ucapan beliau di majlis rumah  terbuka tersebut  cuba membidas  kerajaan  BN yang secara kebetulan turut dihadiri oleh pemimpin-pemimpin parti  pembangkang .

“Perlu saya perjelaskan, saya hadir  atas jemputan dan sememangnya setiap tahun saya hadir ke majlis rumah terbuka beliau (Datuk John Ghani) sebagai kawan dalam konsep kekeluargaan bukannya  majlis politik, saya diberikan penghormatan berucap sebagai Ahli Parlimen di mana kebanyakan yang hadir rakyat yang menyokong kerajaan, “ katanya.

Dalam ucapannya  pada  majlis rumah terbuka itu, Lajim  berharap kerajaan dapat segera menangani isu bekalan air yang sudah berlarutan  di daerah Kuala Penyu  yang menjadi rungutan rakyat.

 “Saya tidak tahu  dari sudut mana ucapan itu dianggap menghentam kerajaan, yang pasti saya menyuarakan masalah rakyat kepada kerajaan untuk ditangani, ini pun mereka eksploitasikan sebagai menghentam kerajaan pula dan saya hadir ketika itu bersama kepimpinan bahagian serta ketua-ketua parti komponen BN atas konsep kekeluargaan bagi menyambut hari krismas,” tegasnya.

Menurut beliau jika ada pun kehadiran pemimpin pembangkang selepas kehadiran beliau, itu hak mereka kerana konsep rumah terbuka ini untuk  semua, yang pasti saya hadir lebih awal daripada mereka dan  bagi  Lajim  kehadiran beliau bersama pemimpin pembangkang  hanya merupakan tuduhan liar dan merupakan spekulasi  bagi menghangatkan suasana ketika menghadapi pilihan raya umum ke-13.

“Sebagai pemimpin kerajaan,  saya sedar di mana kedudukan saya, apa yang terbaik untuk saya lakukan untuk kestabilan politik, pembangunan dan kesejahteraan negara serta rakyat khususnya di kawasan yang saya wakili,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan