Jumaat, 2 Oktober 2020

KERAJAAN SEDIAKAN PERUNTUKAN SEGERA RM50J TANGANI COVID-19

Hajiji bersama Bung Moktar dan Dr Jeffrey dalam satu sidang media. Turut kelihatan Jahid (kiri sekali).

Kerajaan negeri menyediakan peruntukan segera sebanyak RM50 juta dalam usaha untuk menangani pandemik Covid-19.

Ketua Menteri, Datuk Hajiji Mohd Noor, berkata keputusan itu dibuat pada mesyuarat kabinet negeri yang pertama bagi membincangkan isu pandemik virus itu dan usaha untuk mengekang penularannya di negeri ini.

Katanya, daripada jumlah itu, sebanyak RM10 juta diperuntukkan untuk bakul makanan kepada penduduk yang terkesan di empat daerah terlibat dalam Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Bersasar (PKPDB) iaitu Tawau, Lahad Datu, Semporna dan Kunak.

Menurut beliau, pengurusan berkaitan isu virus berkenaan akan dikendalikan sepenuhnya oleh Jawatankuasa Pengurusan Bencana Covid-19.

Jawatankuasa itu akan dipengerusikan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Safar Untong dengan Pengarah Kesihatan Sabah, Datuk Dr, Christina Rundi sebagai timbalannya serta anggota jawatankuasanya terdiri wakil dari agensi-agensi perseketuan dan negeri.

"Dengan itu, Sabah Covid-19 Command Centre dimansuhkan dan peranannya diletakkan di bawah jawatankuasa yang baharu itu," katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Sebelum itu, Hajiji mempengerusikan mesyuarat kabinet yang pertama selepas mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Selasa lalu, berikutan pembentukan kerajaan negeri yang baharu.

Hadir sama pada mesyuarat tersebut tiga timbalan ketua menteri iaitu Datuk Seri Bung Moktar Radin, Datuk Dr Jeffrey Kitingan dan Datuk Dr Joachim Gunsalam serta Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Masidi Manjun dan Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Jahid Jahim.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan