Sabtu, 3 Oktober 2020

KM MINTA RAKYAT PATUHI KAWALAN RENTAS DAERAH

Rakyat di negeri ini digesa untuk mematuhi arahan Kawalan Rentas Daerah mulai tengah malam kelmarin hingga 16 Oktober ini bagi membendung penularan Covid-19.

Ketua Menteri, Datuk Hajiji Noor (gambar) berkata, kerjasama rakyat sangat penting dalam usaha memutuskan rantaian penularan wabak tersebut dengan sentiasa berwaspada dan mengamalkan prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan kerajaan.

Menurut beliau, pihaknya berharap rakyat memberi kerjasama demi kebaikan mereka.

"Kita perlu berwaspada kerana virus ini masih berada dalam kalangan kita," katanya selepas menunaikan solat Jumaat di Masjid Haji Noor, Kampung Serusop di sini, kelmarin.

Ketua Menteri yang juga Menteri Kewangan, berkata usaha membanteras wabak itu bukan mudah namun apa yang penting, orang awam mesti hadkan pergerakan.

Katanya, duduk di rumah kecuali ada keperluan mustahak dan jangan melepak atau pergi ke tempat yang berisiko menyebabkan jangkitan.

Sebelum ini, beliau juga mengumumkan bahawa kerajaan negeri telah menyediakan peruntukan segera sebanyak RM50 juta bagi menangani pandemik Covid-19. 

Daripada jumlah itu, RM10 juta diperuntukkan bagi membekalkan bakul makanan di empat daerah di pantai timur yang terlibat dalam Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Bersasar (PKPDB) iaitu Lahad Datu, Tawau, Kunak dan Semporna.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan