Isnin, 5 Oktober 2020

KERAJAAN LAKSANA KAWALAN PERGERAKAN DI SELURUH NEGERI

Kerajaan negeri melaksanakan Kawalan Pergerakan Rentas Daerah di seluruh negeri mulai 3 Oktober hingga 16 Oktober ini berikutan peningkatan kes Covid-19 sejak beberapa hari lepas.

Ketua Menteri, Datuk Hajiji Noor (gambar) berkata, Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sabah Covid-19 telah memutuskan bagi pelaksanaan kawalan pergerakan itu berkuatkuasa dari tarikh tersebut.

"Ia akan mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) Kawalan Pergerakan Rentas Daerah di seluruh negeri oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN)," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Ketua Menteri memberitahu, bagi kemasukan ke Sabah dari Semenanjung Malaysia, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan oleh warganegara Malaysia dan bukan warganegara, ia hendaklah mengikut Panduan Kebenaran Masuk ke Sabah berkuatkuasa dari 3 Oktober hingga 16 Oktober 2020.

Katanya, jawatankuasa berkenaan juga memutuskan untuk melaksanakan 11 perkara yang tertakluk kepada persetujuan MKN.

Antaranya; Hanya membenarkan operasi perniagaan untuk perkhidmatan dan barangan perlu (essential services dan essential goods), menutup pasaraya kecuali premis perniagaan yang membekalkan perkhidmatan dan barangan perlu, tidak membenarkan drive in di restoran, kedai makan dan gerai makan, menutup tamu, pasar malam dan pasar tani, menutup rumah-rumah ibadat (masjid, surau, gereja, tokong dan lain-lain), menutup taman awam, pusat rekreasi, indoor dan outdoor playground, menutup perpustakaan awam, menutup sekolah-sekolah termasuk taska, pusat jagaan, tadika dan tabika, mengurangkan 50% kapasiti sebenar penumpang bagi perkhidmatan bas berhenti-henti, menghadkan kapasiti kenderaan persendirian kepada dua orang dan menjadikan stesen kuarantin yang telah diwartakan sebagai pusat wad tambahan/rawatan pesakit.

Hajiji berharap supaya perkara-perkara tersebut dipersetujui dan diluluskan MKN dan pelaksanaannya berkuatkuasa serta-merta sehingga 16 Oktober ini.

Katanya, seluruh rakyat di negeri ini diingatkan supaya sentiasa mematuhi SOP yang ditetapkan kerajaan dan turut memainkan peranan masing-masing bagi menangani pandemiki Covid-19 dengan penuh tanggungjawab.

Sementara itu, Lembaga Sukan Sabah (LSS) menasihatkan orang awam supaya tidak melaksanakan sebarang aktiviti riadah di kawasan taman tasik awam Kompleks Sukan Likas atas faktor keselamatan dan kesihatan.

Dalam satu notis makluman lembaga itu, berkata, kawasan tasik itu terletak berhampiran dengan Dewan Serbaguna kompleks berkenaan yang telah dijadikan wad tambahan pesakit Covid-19 dan pusat pengambilan sampel virus tersebut di gelanggang boling padang di sini.

Sebarang kesulitan yang timbul adalah amat dikesali, tambah notis tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan