Selasa, 27 Oktober 2020

TIADA SEBAB MUHYIDDIN LETAK JAWATAN: UMNO SABAH

Umno Sabah menyambut baik titah Yang di-Pertuan Agong bahawa tiada keperluan untuk Seri Paduka Baginda mengisytiharkan darurat di Malaysia atau mana-mana bahagian dalam negara.

Pengerusi Umno Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin (gambar), berkata parti itu menjunjung kasih di atas keputusan Yang di-Pertuan Agong yang menolak perisytiharan darurat dalam menangani ancaman wabak Covid-19.

Katanya, perbezaan politik perlu dihentikan serta-merta ketika negara berhadapan dengan pandemik Covid-19 terutama di Sabah yang menunjukkan keadaan yang membimbangkan.

"Ketika ini, kita perlu berganding bahu tanpa mengira kerajaan atau pihak pembangkang untuk bersama-sama memerangi penularan semula pandemik Covid-19 yang telah menyebabkan kerencatan usaha pemulihan ekonomi," katanya dalam satu kenyataan.

Bung Moktar yang juga Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Kerja Raya, berkata tuntutan beberapa pihak yang meminta Tan Sri Muhyiddin Yassin meletak jawatan hanya untuk memuaskan nafsu mereka tetapi tidak menjamin kemelut politik negara berakhir malah akan menyebabkan lebih bercelaru.

Katanya, adakah situasi kini memerlukan Muhyiddin perlu berundur sedangkan kepimpinan beliau diperakui Yang di-Pertuan Agong dalam mengemudi negara menghadapi cabaran semasa penularan wabak virus tersebut.

"Kita tidak menolak wujudnya beberapa kelemahan tetapi ia masih boleh diperbaiki berbanding dengan apa yang ditunjukkan oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang telah memerintah selama 22 bulan sebelum ini," tegasnya.

Beliau turut mengajak rakyat tanpa mengira agama, bangsa dan fahaman politik supaya menghormati keputusan Yang di-Pertuan Agong agar kestabilan dan keamanan negara terus dipelihara dalam menangani penularan Covid-19 dan ekonomi negara demi kesejahteraan rakyat.

Kelmarin, Yang di-Pertuan Agong berpendapat tiada keperluan untuk Seri Paduka Baginda mengisytiharkan darurat di Malaysia atau mana-mana bahagian dalam negara.

Dalam satu kenyataan, Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin menjelaskan, Yang di-Pertua Agong mempercayai keupayaan kerajaan pimpinan Muhyiddin untuk terus melaksanakan dasar dan tindakan memerangi wabak Covid-19.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan